Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

Voor culinaire doeleinden zoek ik een manier om ethanol tot een vaste stof te binden. Ik heb o.a. al gekeken naar maltodextrine, maar op het internet is hier vrij weinig over te vinden. Weet iemand wat zou werken of kent iemand bindmiddelen die gebruikt kunnen worden i.c.m. ethanol? Agar-agar werkt bijvoorbeeld alleen met water.

Bedankt!

Berichten: 391

Re: Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

Als het niet voor consumptiedoeleinden is:

http://en.wikipedia....sorbent_polymer

Wellicht dat celluloseachtige materialen ook geschikt zijn:

CMC (carboxymethylcellulose) zoals bv Methocel

Berichten: 5

Re: Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

gravimetrus schreef: do 28 nov 2013, 15:34
Als het niet voor consumptiedoeleinden is:

http://en.wikipedia....sorbent_polymer

Wellicht dat celluloseachtige materialen ook geschikt zijn:

CMC (carboxymethylcellulose) zoals bv Methocel
Het is wel voor consumptie, maar bedankt voor de andere suggesties! Ik ga me daar even in verdiepen. Iemand anders nog ideeën?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

Opmerking moderator

gezien het weinig schoolse karakter is deze vraag verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

Wat wil je precies doen? Zuivere ethanol binden tot een vaste stof en dit laten consumeren?

Of wil je een vloeistof die ethanol bevat binden?

Of wil je uit een vloeistof de ethanol binden zodat je het kunt verwijderen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

Ik probeer een voor consumptie geschikte substantie te bereiden met een ethanolpercentage van ten minste 40%. Vrijwel zuiver zou het mooiste zijn. Het is voor verwerking in andere producten.

Zolang het maar stevig gebonden is dan is het goed; poeders, pasta's en zeer dikke gels zijn prima.

Berichten: 12.262

Re: Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

Welliicht helpt het je zoektocht: enkele jaren geleden was er iets in het nieuws over alcoholhoudende drankjes in poedervorm. Vergelijkbaar met zakjes poeder die limonade opleveren als je er water bij gooit. Hoe het precies werkte staat me niet meer bij, maar wel dat er relatief weinig alcohol (een paar procent) in het eindresultaat zou zitten.

Voor zover ik weet is het nooit een commercieel succes geworden - hoewel er geen accijns geheven zou worden over gebonden alcohol denk ik dat het toch niet rendabel is gebleken.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

Benm schreef: ma 02 dec 2013, 07:21
Welliicht helpt het je zoektocht: enkele jaren geleden was er iets in het nieuws over alcoholhoudende drankjes in poedervorm. Vergelijkbaar met zakjes poeder die limonade opleveren als je er water bij gooit. Hoe het precies werkte staat me niet meer bij, maar wel dat er relatief weinig alcohol (een paar procent) in het eindresultaat zou zitten.

Voor zover ik weet is het nooit een commercieel succes geworden - hoewel er geen accijns geheven zou worden over gebonden alcohol denk ik dat het toch niet rendabel is gebleken.
Hier ben ik van op de hoogte, maar het ethanolpercentage komt niet eens in de buurt bij wat ik nodig heb+de ingrediënten zijn nergens op het internet te vinden. En ik ben niet verbaast dat het geen succes is geworden, het komt op mij over als een improvisatorisch opgezet project van een groepje scholieren zonder enige verkoopvaardigheden.

Maar toch bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Hoe kun je ethanol binden tot een voor consumptie geschikt poeder of massieve stof?

NickKooijman95 schreef: zo 01 dec 2013, 23:38
Ik probeer een voor consumptie geschikte substantie te bereiden met een ethanolpercentage van ten minste 40%. Vrijwel zuiver zou het mooiste zijn. Het is voor verwerking in andere producten.

Zolang het maar stevig gebonden is dan is het goed; poeders, pasta's en zeer dikke gels zijn prima.
Maar wat wil je ermee bereiken? Moet het ethanol weer vrij komen na consumptie, of wil je juist het ethanol permanent verwijderen?

Hiervoor is het ook weer van belang of je het encapsuleert (cyclodextrine-achtige materialen), absorbeert (polymeren) of misschien zelf actief bindt en dan het weer vrij komt na chemische/enzymatische reactie...

Bovendien zullen er (hoogstwaarschijnlijk) geen eetbare materialen zijn die zo'n hoog percentage alcohol kunnen binden (anders waren we die wel tegen gekomen in huidige beschikbare culinaire en chemische doeleinden).

Reageer