Inhoud van een bol berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Inhoud van een bol berekenen

hallo,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik heb namelijk een probleempje.. we willen ( thuis ) de inhoud ( aantal liters ) van een bol uitrekenen.

maar nu hebben we deze formule gevonden : I = 4/3 x π ( <- pie ) x r³

we willen de bol uitrekenen met een diameter van 35 cm en 15 cm.

dus om bij r te komen : 17,5 en 7,5

nu was mijn oplossing van 35 ; (4/3) x pie x (17,5^³) mijn uitkomst was 22449,2975 ---> hoe ik het ook uitreken, 4/3 van pie en dan keer zie 17,5 ik kom elke keer op t zelfde antwoordt uit, maar we weten niet of het goed is..

kunnen jullie mij helpen?

groetjes amy

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Inhoud van een bol berekenen

Je antwoord klopt, maar omdat je de straal R in cm hebt genomen, is de inhoud ook in kubieke centimeters en niet in liter (1 liter = 1000 cm3).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Inhoud van een bol berekenen

De formule is correct: V = 4/3 pi r³.

Je moet alleen opletten met de eenheden, als je een volume in liters wil, dan moet je de straal in dm zetten, er geldt immers dat 1l = 1dm³.

Berichten: 11

Re: Inhoud van een bol berekenen

dus hoe moet ik nu de corecte formule en antwoord maken?

Berichten: 11

Re: Inhoud van een bol berekenen

en nu de bol voor 15 cm doorsnede.. dat is een straal van 7,5 cm = 0,75 dm dus :

V = (4/3) x pie x 0,75^³ dan krijg ik 1,767145868 uit.. is dat niet een beetje vreemd.. want het is natuurlijk maar de helft kleiner...

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Inhoud van een bol berekenen

Zowel je formule als je antwoord kloppen al. De inhoud is 4/3[.] :roll: [.]R3 :P 22449,2975 cm3 :P 22,449 liter.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Inhoud van een bol berekenen

De formule is correct: V = 4/3 pi r³.

Neem r in centimeters, dan krijg je V in ml of cm³.

Neem r in decimeters, dan krijg je V in l.

Maar het antwoord van ca. 22 liter voor een bol met diameter 35cm lijkt me wel erg hoog.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Inhoud van een bol berekenen

amy schreef:en nu de bol voor 15 cm doorsnede.. dat is een straal van 7,5 cm = 0,75 dm dus :

V = (4/3) x pie x 0,75^³ dan krijg ik 1,767145868 uit.. is dat niet een beetje vreemd.. want het is natuurlijk maar de helft kleiner...

groetjes
Als je de diameter verdubbelt verachtvoudigd je antwoord. ( 2³=8 )
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Inhoud van een bol berekenen

amy schreef:en nu de bol voor 15 cm doorsnede.. dat is een straal van 7,5 cm = 0,75 dm dus :

V = (4/3) x pie x 0,75^³ dan krijg ik 1,767145868 uit.. is dat niet een beetje vreemd.. want het is natuurlijk maar de helft kleiner...
minder dan de helft, 15/35 is 3/7, niet 1/2 :roll:

Maar hij is 3/7 keer zo klein in alledrie de richtingen (hoogte, breedte, diepte), dus wordt de inhoud ook (3/7)3 keer zo klein.

Als je dat lastig vindt om in te zien, neem dan even een denkbeeldige kubus. Als je die in één richting in tweeën zaagt, hou je een kubus over met half zoveel inhoud. Als je dat nog een keer doet in een andere richting, nog eens de helft. En zo ook nog eens in de derde richting. Dus dan hou je nog maar een achtste over.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer