Wie heeft er recht op het gebied van Israël? (Voor 1947)

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 78

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Wie heeft er recht op het gebied van Israël?<< let op de titel zegt al van wie het gebied is.......het gebied VAN ISRAEL.. als het van de palestijnen was geweest heette het Palestina...
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Ik heb de poll helemaal niet ingevuld omdat ik dat onzin vind.

De vraag wie recht heeft op het gebied wordt niet beantwoord bij meerderheid van stemmen, maar door de waarheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Inderdaad, hiermee wordt niet bepaald aan wie we Israël toekennen, maar hoe de forumleden over dit probleem denken. Blijkbaar zijn er nogal wat voorstanders van de Joodse zaak hier. Maar het merendeel denkt er anders over.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 656

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Het gebied van Israël zou ik zeggen "Israël".

Dat gebied reken ik niet de Palestijnse gebieden toe trouwens.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Gisteren op TV nog joden gehoord die de palestijnse staat willen vernietigen en hun leiders doden. Er zijn dus Israeli's die menen dat ook een enorm stuk land buiten Israel ook Israel toebehoord. Die praten over de Palestijnse bezetting.

Ik ben persoonlijk toch meer van mening dat Israel zoals oorspronkelijk de bedoeling was een stinkende drol in het midden oosten is waar we met z'n allen ingetrapt zijn. Nu ligt ie daar en zullen we ermee moeten omgaan. De israeli's moeten wel maken dat ze terugkomen in hun eigen land en het stuk land dat de palestijnen volgens de eerste plannen nog over zouden hebben respecteren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Gisteren op TV nog joden gehoord die de palestijnse staat willen vernietigen en hun leiders doden.
De Palestijnse staat vernietigen? Dan zijn ze gauw klaar, want die bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

GJ_ schreef:Gisteren op TV nog joden gehoord die de palestijnse staat willen vernietigen en hun leiders doden.
De Palestijnse staat vernietigen? Dan zijn ze gauw klaar, want die bestaat niet.
Nee, maar dat vonden zij dus kennelijk wel. Het oorspronkelijke plan voorzag er ook in. In de jaren voor Israel was bedacht bezette Engeland het toenmalige palestina als ik me niet vergis. Bovendien is er wel een palestijnse autoriteit.

Berichten: 1.168

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Israël riep de staat uit op grond van het verdelingsplan van 1947.

Een kleine groep Arabieren die in dat gebied woonden vluchtten vanwege de joodse milities. Een andere deel de rijke grondbezitters, die vaak hun land hadden verkocht aan de Joden gingen naar Cairo, Damascus of Beirut. Het overgrote deel van de Arabieren ging weg na oproep van de omringende Arabische landen door angst te zaaien, dat elke daar wonende Arabier gedood zou worden.

Deze mensen gingen weg onder Arabische pressie. De Arabische landen zouden Israël wel even veroveren en dan zou iedereen kunnen terugkeren,. dat liep dus even niet zo als de Arabische staten hadden gedacht.

Doel van de Arabische landen was het creëren van een vluchtelingenprobleem, met het doel dat die misleide mensen elk moment de wapens zouden willen opnemen tegen Israël.

Israël won de slag tegen de omringende Arabische landen met een aanzienlijk kleiner leger glansrijk. Na 1948 waren er totaal 650.000 Arabische vluchtelingen, die misbruikt werden door hun broedervolk.

Zij hadden al lang opgenomen kunnen worden in een van de Arabische landen. In plaats daarvan mogen ze zich kapot werken in de golfstaten voor een laag loon, maar krijgen nooit het staatsburgerschap, alleen Jordanië geeft dat.

De Arabische staten hebben zelf voor de grootste immigratie golf in Israël gezorgd toen zij 800.000 tot 1000.000 joden uit hun landen trapten, waarvan er zich 800.000 in Israël hebben gevestigd tussen 1948 en 1951.

Ondertussen zat de grote Arabische nazi mufti van Jeruzalem, inmiddels in Cairo op te roepen dat hij net als Hitler wel een oplossing zag.

Israël heeft enkele malen de hand toegestoken naar Arafat (die man schijnt 1,5 miljard dollar op zijn rekening te hebben, hulpgelden? toch niet afkomstig van verkochte olijven uit zijn boomgaard).

Bij het Camp David akkoord van juli 2000 deed Israël vergaande concessies. 97% van de Westbank zou worden teruggegeven met een onafhankelijke Palestijnse staat, waarvan de hoofdstad Oost Jeruzalem zou zijn.

Arafat wilde geen enkele concessie doen, eiste dat alle weggegane arabieren zouden terugkeren met hun nageslacht, een onmogelijke eis voor Israël. Uiteraard zou geen enkele jood van de 800.000 mogen terugkeren naar het Arabische land waar zij uitgetrapt waren. Overigens was 30% van de Palestijnse arabieren christen, vooral geconcentreerd in de steden. Dat aantal is drastisch geslonken, dankzij het ontbreken van enige barmhartigheid bij hun Mohammedaanse volks- en lotgenoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 223

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Wie heeft er recht op het gebied van Israël?<< let op de titel zegt al van wie het gebied is.......het gebied VAN ISRAEL.. als het van de palestijnen was geweest heette het Palestina...
Inderdaad.
klazon schreef:Ik heb de poll helemaal niet ingevuld omdat ik dat onzin vind.

De vraag wie recht heeft op het gebied wordt niet beantwoord bij meerderheid van stemmen, maar door de waarheid.
Als jij het VN-verdelingsplan van 1947 niet als waarheid wil zien, wat dan wel?

Het gebied Israel staat voor de staat Israel, meer niet. Joden hebben volgens het VN verdelingsplan van 1947 recht op het gebied Israel (sinds 1948 de staat Israel). Palestijnen hebben recht op het gebied dat aan hen is toegewezen, maar waar tot op heden nog geen staat is gevormd.

Ik ben er dus voor dat het gebied Israel aan de Joden toebehoort. Maar, Ger, hiermee zeg ik niet dat de Palestijnen geen recht hebben op hun grondgebied. Ik ben zowel een voorstander van de Joodse als de Palestijnse zaak.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Als jij het VN-verdelingsplan van 1947 niet als waarheid wil zien, wat dan wel?
Hier leg je me woorden in de mond die ik niet heb gesproken/geschreven.

Het verdelingsplan van 1947 was een goede aanzet. Alleen jammer dat de aanspraken van Israel op dat gebied vanaf het begin door alle Arabieren betwist werd, en door sommigen nu nog.

Ik denk dat uiteindelijk het hele gebied aan Israel toekomt. Het is geen Palestijns/Arabisch gebied.

Berichten: 78

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

klazon schreef:

Ik heb de poll helemaal niet ingevuld omdat ik dat onzin vind.

De vraag wie recht heeft op het gebied wordt niet beantwoord bij meerderheid van stemmen, maar door de waarheid.

Klazon is vanmening dat Israel recht heeft op Israel.. nou daar ben ik helemaal mee eens, maar de Joden zitten daar dankzij de VN, en als je het stemmen op dit forum onzin vind...dan vind je de VN ook onzin want over deze zaak is ook gestemt, je heb wel gelijk maar kraam niet van die onzin uit
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Wat nou onzin. De ene stemming is de andere niet. Een stemming over een misschien wel niet zo gelukkig geformuleerde stelling is wat anders dan een stemming van de VN. Ik ben het niet met Klazon eens maar onzin uitkramen is volgens mij niet zijn gewoonte.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

...dan vind je de VN ook onzin want over deze zaak is ook gestemt,
Op het gevaar af dat ik weer beticht word van het uitkramen van onzin: je kunt je inderdaad afvragen waar de stemming in de VN voor nodig was. Iedereen die de historie kent snapt voor wie het gebied is.

De stemming was alleen maar nodig vanwege heftige tegenstand uit bepaalde hoeken die de historie wel kennen maar niet erkennen.

Bovendien leidde de stemming in de VN maar tot de halve oplossing omdat Israel maar ongeveer de helft van het gebied kreeg toegewezen.

Die andere helft komt nog wel. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 223

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Op het gevaar af dat ik weer beticht word van het uitkramen van onzin: je kunt je inderdaad afvragen waar de stemming in de VN voor nodig was. Iedereen die de historie kent snapt voor wie het gebied is.
Iedereen die de historie kent, kent de historie zoals hij hem zelf wil zien of zoals die hem geleerd is. Daarom is de VN van doorslaggevend belang, omdat met deze organisatie ook gehoor kan worden gegeven aan verschillende historische perspectieven. Daarom ook is de VN met het verdelingsplan van 1947 gekomen. Niet omdat het de historie van Israel niet kende, maar omdat het de historie van de Palestijnen en Arabieren niet naast zich neer wilde leggen als onjuist.

Israel ging overigens akkoord met het 1947plan, het wilde geen aanspraak maken op gebieden buiten de afgsproken grenzen. Probleem was dat de Arabische landen er niet mee akkoord wilden gaan. Met de gevolgen van dien.

Berichten: 78

Re: Wie heeft er recht op het gebied van Isra

Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1

Gesloten