ethanol aanmaken met gisten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

ethanol aanmaken met gisten

dag iedereen, ik zal me snel even voorstellen. ik heet sam en ik ben een 2de jaars student biochemie. ik moet een project doen rond 2de generatie biobrandstoffen. ik moet voor dit project allerlei gisten zoeken die in staat zijn om via fermentatie ethanol aan te maken.

nu zijn hier mijn vragen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen:

1) welke gisten zou ik hier voor kunnen gebruiken? ik bots steeds op dezelfde gist, de bakkersgist. ik vroeg me af of je ook de gisten zou kunnen gebruiken bij bieren die nog nagisten op de fles, zoals bij duvel.

2) ik moet kunnen aantonen na incubatie dat deze gisten in staat zijn om werkelijk ethanol te vormen. ik vroeg mezelf af hoe ik dit het beste kan doen? je kan dit met Lucas reagens aantonen (hier zal er een vertroebeling optreden na verwarmen, omdat je een primair alcohol wil testen). maar ook met kaliumpermanganaat (hier heb je een kleurverandering van paars naar bruin, en zal ethanol omgezet worden in ethaanzuur). ik las ook op dit forum dat je via de alcoholdehydrogenatie, het NAD+ zou kunnen kleuren en dit zo via een spectrometer het ethanol gehalte zou kunnen bepalen. ik vroeg mezelf af hoe je dit dan moet kleuren want ik vind hier niets van terug op het internet? en zijn er misschien nog andere manieren waarmee je ethanolvorming kan aantonen? leuk zou ook zijn dat je dit kwantitatief zou kunnen bepalen zoals bij ADH, dan kan je nadien bepalen welke gist het beste in staat is om ethanol aan te maken.

alvast bedankt om me verder te willen helpen!

Berichten: 12.262

Re: ethanol aanmaken met gisten

Qua gisten is 'bakkersgist' een nogal universele aanduiding, en zeker niet het beste gist. Je hebt stammen die sneller fermenteren en een hoger eindpercentage alcohol kunnen verdragen. Vrij gebruikelijk hiervoor is EC-1118 - een uitontwikkeld champagnegist dat tot een procent of 18 overleeft.

Kwantitatief bepalen van ethanol kan op meerdere manieren, maar in dit geval is de eenvoudigste welllicht domweg destillatie met een vigreux kolom met een fors schotelgetal. Je kan dan bijv 100 ml destilleren en vervolgens kijken hoeveel er over komt met een damptemperatuur lager dan ca 85 graden en dit wegen. Bedenk wel dat het ca 95% alcohol is (azeotroop met water).
Victory through technology

Reageer