[Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

[Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

Gulliver's travels van Jonathan Swift is het tweede boek dat we gaan lezen met de boekenclub. In de post hieronder volgt een korte beschrijving van het boek en de schrijver.

Voor dit boek nemen we de periode 8 januari t/m 19 februari 2006.

Ongeveer de eerste drie tot vier weken zijn voor het aanschaffen/lenen en lezen van het boek.

Daarna kan over het boek gediscussieerd worden in deze topic.

De bevindingen kunnen van alles zijn: van commentaar op de schrijverskwaliteiten of een passage die je bijzonder aanspreekt tot de symboliek van het boek of betekenis van het boek voor de tijd waarin het geschreven is.

Vriendelijk verzoek om hier geen hele (cut & paste van Internet of elders) samenvattingen van het boek te plaatsen.

In de periode 20 februari t/m 2 april 2006 (week 8 t/m 13) zal een nieuw boek aan de orde komen.

Voorstellen hiervoor kunnen leden van de boekenclub hier plaatse. Binnenkort wordt daar een samenvattende lijst van voorgestelde boeken geplaatst waarop gestemd kan worden.

Voor aanmeldingen en/of vragen kun je terecht in de boekenclub topic.

Veel leesplezier toegewenst!

Cassanne, Veertje, Wouter_Masselink
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

GULLIVER’S TRAVELS

Gulliver’s Travels is een satirisch werk uit 1726 van de Engelse schrijver Jonathan Swift. De oorspronkelijke titel luidt voluit: Travels into several remote nations of the world. By Lemuel Gulliver, first a surgeon, and then a captain of several ships.

Het boek wordt wel gelezen als roman, maar is eigenlijk een verzameling van vier op zichzelf staande verhalen, die met elkaar verbonden worden door de hoofdpersoon, Lemuel Gulliver:

Deel 1: Een reis naar Lilliput

Deel 2: Een reis naar Brobdingnag

Deel 3: Een reis naar Laputa, Balnibarbi, Glubdubdribb, Luggnagg en Japan

Deel 4: Een reis naar het land van de Houyhnhnms

'Gullivers reizen' is in de eerste plaats een scherpe satire op de Engelse (en Europese) samenleving, het hof, de wetenschap en de menselijke moraal. Daarnaast is het ook een parodie op het verschijnsel 'reisverhalen'.

Het werk wordt beschouwd als Swifts meesterwerk en is een klassieker in de wereldliteratuur. Het is ook populair geworden als kinderboek, waarbij vooral de eerste twee delen werden gebruikt voor bewerking.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gullivers_reizen

JONATHAN SWIFT(30 november 1667 – 19 oktober 1745)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Swift

http://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Swift

INFORMATIE BOEK:

Nederlandse versie:

Titel: de reizen van Gulliver

Schrijver: Jonathan Swift

Uitvoering: Hardcover, 352 bladzijden

ISBN: 90 253 4976 5

Normale prijs: € 22.50

Uitgeverij: Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2004

Engelse versie:

Titel: Gulliver’s travels

Schrijver: Jonathan Swift

Uitvoering: Paperback, 336 Pagina's

ISBN: 0140620842

Prijs, ongeveer 4 Euro

Uitgeverij: Penguin Books Ltd, UK Edition, 1994

Allebei verkrijgbaar op bol.com, 3-4 werkdagen. Van de Engelse versie zijn er nog veel meer uitgaven te krijgen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 718

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

En allemaal wel doorlezen tot het laatste deel. Toegegeven dat deel is wel een beetje taai, maar je komt er in ieder geval achter waaraan Yahoo zijn naam ontleend heeft.


Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

JA!! die ga ik lekker in bed met m'n laptop lezen :roll:

Nee, ik haal hem morgen uit de bieb.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

Hoever zijn we? Of hebben we meer tijd nodig?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 126

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

Hoever zijn we? Of hebben we meer tijd nodig?


Ik ga zeker tot 19 februari nodig hebben. Het boek pakt mij op het moment nog niet echt, en ik ben ook bezig in twee andere titels van 700 pagina's elk. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

19 februari stond voor lezen + bespreken (6 weken totaal). Dat gaat in jouw geval dus lastig worden. Zijn er nog meer mensen die niet door het boek heenkomen?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

ik ben er niet eens aan begonnen. :roll: :P Het is niet dat dit boek me niet zou interesseren (ik heb 'm wel gekocht) maar heb simpelweg momenteel geen tijd om dit door te lezen. Volgende keer hoop ik iets meer tijd te hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

Met een half weekje klaar!
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 116

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

Ik heb het gelezen.

Berichten: 126

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

19 februari stond voor lezen + bespreken (6 weken totaal). Dat gaat in jouw geval dus lastig worden. Zijn er nog meer mensen die niet door het boek heenkomen?


Kunnen we dit boek dan niet bespreken terwijl we aan het volgende boek beginnen? :roll:

Berichten: 16

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

ik heb alleen maar een stukje gelezen, net als sado was ik ook nog in een ander boek bezig....

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

Ik wilde het wel uit de bieb halen en volgens de computer had die het ook, maar nu blijkt het al in 2002 uit de bibliotheek gestolen te zijn!! Maar ze bestellen het nu voor mij, en dan zal ik het zo snel mogelijk lezen.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Boekenclub]: Gulliver's travels van Jonathan Swift

Veertje schreef:19 februari stond voor lezen + bespreken (6 weken totaal). Dat gaat in jouw geval dus lastig worden. Zijn er nog meer mensen die niet door het boek heenkomen?


Kunnen we dit boek dan niet bespreken terwijl we aan het volgende boek beginnen? :roll:
Mja, kunnen we doen. Ik stel voor dat we voor begin maart een nieuw boek kiezen. Ik zal daarvoor een samenvattende lijst van alle voorstellen in de "voorstellen" topic plaatsen. Wat betreft Gulliver, degenen die het boek uithebben, kunnen beginnen met de bespreking, de anderen volgen vanzelf wel.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer