Het vectorieel product

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Het vectorieel product

Hallo,

Wie kan mij helpen bij het volgende?

Afbeelding

Groeten dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Het vectorieel product

Voor het vectorieel product plaats je in de eerste rij de eenheidsvectoren, nu staat daar de vector a. Stel dat je daar de eenheidsvectoren plaatste, dan gaf die determinant precies het vectorieel product van a en b, dus a x b, maar dat is c. In plaats van componentsgewijs met de eenheidsvectoren te vermenigvuldigen, vermenigvuldig je die componenten van c nu terug met a, en dat geeft het scalair product.

Vermits twee rijen hetzelfde zijn, is de determinant 0, dus a staat loodrecht op c.

Berichten: 718

Re: Het vectorieel product

Je hebt de definitie van vectorieel product (in mijn tijd meestal uitwendig product genoemd) die aan de stelling voorafgaat niet opgeschreven maar ik neem aan dat die luidt: c=(a2b3-a3b2,a3b1-a1b3,a1b2-a2b1).

Als je het inwendig product (a,c) uitschrijft zul je zien dat dat hetzelfde oplevert als de determinant.

Het uitwendig product kom je in de praktijk tegen als koppel (M=armxkracht) en bij de kracht die een magnetisch veld uitoefend op een electrische stroom (de bekende formule F=BILsin( alfa.gif ). De uitkomst wordt als vector beschouwd omdat hij 3 componenten heeft maar dat is eigenlijk toeval. In 4 dimensies klopt dat al niet meer.

Reageer