Juiste schrijfwijze natuurkundige termen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Juiste schrijfwijze natuurkundige termen

Ik worstel regelmatig met de vraag wat voor zekere natuurkundige termen de juiste Nederlandse schrijfwijze is. Voorbeeld:
 
1. Lorentz Transformaties
 
2. Lorentz-Transformaties
 
3. Lorentztransformaties
 
4. lorentz transformaties
 
5. lorentz-transformaties
 
6. lorentztransformaties
 
 
Bestaat er een lijst van gestandaardiseerde Nederlandse schrijfwijzen voor natuurkundige termen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Juiste schrijfwijze natuurkundige termen

Ten eerste: steeds aaneenschrijven is de boodschap in het Nederlands! tenzij de duidelijkheid er onder lijdt, dan kan je streepjes gebruiken.
 
Ten tweede: hoofdletters. Zie hier.
 
Samenstellingen met de naam van een uitvinder of ontdekker krijgen een kleine letter.
berlitzmethode
coopertest
dieselmotor
montessorionderwijs
fröbelschool
Als we de naam los gebruiken om expliciet naar de uitvinder of ontdekker te verwijzen, behouden we de hoofdletter.
het downsyndroom
het syndroom van Down
zij heeft alzheimer
een alzheimerpatiënt
de ziekte van Alzheimer
 
 
Conclusie: lorentztransformaties
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Juiste schrijfwijze natuurkundige termen

Typhoner schreef: Ten eerste: steeds aaneenschrijven is de boodschap in het Nederlands! tenzij de duidelijkheid er onder lijdt, dan kan je streepjes gebruiken.
 
Ten tweede: hoofdletters. Zie hier.
 
 
Conclusie: lorentztransformaties
Schrijf het dan zelf in  ieder geval wel als Lorentztransformaties.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Juiste schrijfwijze natuurkundige termen

Dat het een samengesteld woord is, en dus in principe aaneen geschreven moet worden is duidelijk. Maar of het met een hoofdletter geschreven wordt of niet is m.i. vaag. Uitvinders in een samengesteld woord krijgen een kleine letter; dieselmotor. Maar het is ook Philipslamp volgens die site. Mij is het onderscheid tussen Shakespearedrama wat met een hoofdletter moet en lorentztransformatie niet helder, en ik zou beide met een hoofdletter schrijven.

Re: Juiste schrijfwijze natuurkundige termen

Ter informatie: de aanduiding is door Poincaré bedacht. Zie:
 
http://en.wikisource.org/wiki/Translation:On_the_Dynamics_of_the_Electron_%28June%29
 
Het zou ook handig zijn als wis- en natuurkundige benamingen door een ter zake kundig instituut gestandaardiseerd zouden worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Juiste schrijfwijze natuurkundige termen

Michel Uphoff schreef: Uitvinders in een samengesteld woord krijgen een kleine letter; dieselmotor. Maar het is ook Philipslamp volgens die site.
Dat is wel duidelijk, want in het tweede geval wordt er naar het bedrijf Philips verwezen, dat de lamp zelf gemaakt heeft. Diesel daarentegen heeft die motor in 't algemeen niet zelf gemaakt (ttz. een dieselmotor hoeft niet gemaakt te zijn door Diesel om zo genoemd te worden, een Dieselbril daarentegen....)
 
Mij is het onderscheid tussen Shakespearedrama wat met een hoofdletter moet en lorentztransformatie niet helder
 
Hier kan ik je wel volgen. Shakespeare heeft het drama zelf geschreven, en dus krijgt het ding de hoofdletter. Lorentz heeft toch ook de transformatie zelf bedacht en is dus ook rechtstreeks verantwoordelijk? Aan de andere kant is er wel een verschil tussen toneelstuk (dat rechtstreeks voortspruit uit de auteur) en een methode, die laten we zeggen "universeel" is. Je kan intellectueel eigendom claimen op een toneelstuk, maar niet op een wiskundige stelling ;)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Juiste schrijfwijze natuurkundige termen

Blijft redelijk onnavolgbaar vind ik.
Het is dan dus een Philipslamp (bedrijf) en een phillipsschoevendraaier (uitvinder).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Juiste schrijfwijze natuurkundige termen

eerlijk gezegd vind ik dat ook wel, dus mocht iemand wat meer canonische info hebben zou dat handig zijn
This is weird as hell. I approve.

Reageer