Warmtetransport

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Warmtetransport

Hallo,

Deze formule (die ik zo ga geven) behoort tot één van mijn wiskunde opgaven. De reden dat ik hem hier bij het natuurkunde-topic heb geplaatst is omdat het ook wel op een natuurkunde opgave lijkt. Excuus voor als hij toch bij wiskunde moet.

Ik moet rekenen met deze formule, waarbij het warmtetransport in de aarde wordt bepaald:

q(z) = -k x dT(z)/dz

Ik ben er al 2 uurtjes mee bezig, ik hem geprobeerd uit te leggen, dus ik dacht hem inmiddels wel door te hebben maar ik ben toch weer in de war geraakt. Formules op het internet lijken er niet precies op.

De opgave:

Met waarden van:

q(z0) = -48 mWm-2      en

k = 2.4 W/m/C
aan het aardoppervlak moet ik de waarde van dT/dz aan het oppervlak berekenen.
 
Als ik de formule gewoon invul kom ik op een waarde van 20 uit. Dat zou naar mijn idee dat 20 graden Celsius per meter zijn, wat me niet lijkt te kloppen. Bovendien denk ik niet dat ik alleen de waarden in zou moeten vullen. Uiteindelijk zal het vast heel simpel zijn maar ik heb even geen idee meer hoe ik het wel op moet lossen. Iemand die mij een beetje op weg kan helpen?
Alvast heel erg bedankt!
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Warmtetransport

Romppd schreef: Als ik de formule gewoon invul kom ik op een waarde van 20 uit. Dat zou naar mijn idee dat 20 graden Celsius per meter zijn, wat me niet lijkt te kloppen. 
In wiskunde kan alles natuurlijk, maar is niet je enige probleem dat je simpelweg een waarde verkeerd hebt ingevoerd?
 q(z0) = -48 mWm-2 
die milli maakt natuurlijk best een verschil.  :lol:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Warmtetransport

Oo haha wat ontzettend dom, gewoon helemaal niet gezien. Of tenminste niet geïnterpreteerd als mW. 
Dan komt er natuurlijk een stuk logischer antwoord uit.
Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Warmtetransport

wikipedia geeft als wereldgemiddelde een warmtestroom van 
.....ongeveer 0,063 W/m²......
 
Aardig in de buurt van "jouw" 48 mW/m²
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer