DNA extractie inname

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 206

DNA extractie inname

Dagelijks eten we DNA van bijvoorbeeld dieren of planten.
 
Wat gebeurt er als we menselijk DNA zouden innemen als we deze zouden extracten en middels PCR kopiëren waarbij grotere hoeveelheden kunnen worden ingenomen. Zou dit enig effect hebben op het lichaam en zo ja welk effect zou er dan plaatsvinden?
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: DNA extractie inname

Hoe wil je het naar binnen werken???? Het aardige is dat DNA eigenlijk enkel in een zeer gecontroleerde en nauw afgestelde omgeving een beetje stabiel is. En laat dat nou net de celkern zijn. Maar zodra het daarbuiten komt....forget it maar. Dus alles wat bij jou je maag door komt, zijn losse basen en backbones...weinig info aan.
 
Ik vermoed dat de basen gewoon lekker worden afgebroken of zelfs gewoon uitgepoept. Ik heb geen idee of ze opgenomen worden.
 
Terwijl ik dit zo type, bedenk ik mij dat ik helemaal niet weet waar de cel/het lichaam die basen vandaan haalt? Maakt hij ze? Of neemt hij ze op?
Ach, vragen genoeg.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 206

Re: DNA extractie inname

ik was niet van plan om het daadwerkelijk te gaan uitvoeren, ik vroeg me alleen theoretisch af wat de reactie zou zijn van het lichaam en in hoeverre en hoe dit dusdanig wordt opgenomen of afgebroken. Qua inname zou het in capsules kunnen of gewoon opeten? Zou niet weten hoe DNA smaakt misschien is het wel een culinair hoogstandje.. 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: DNA extractie inname

Ach, ik eet het toch echt dagelijks ;) ;) ;)  Maar ja, er is maar weinig dat ik zo kan eten zonder DNA (behalve zoete troep).
 
Dus, het lichaam is erop gemaakt om dit te bestrijden.
 
Virussen etc hebben een verdacht sterk beschermlaagje bij zich. En een manier om het DNA/RNA in een cel(-kern) te krijgen. Maar gewoon DNA??? Never dat dat erin komt.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: DNA extractie inname

Wdeb schreef:Hoe wil je het naar binnen werken????
Dat is niet zo moeilijk, voer een PCR uit en drink de inhoud van het epje leeg. BUT... do not try this at home, or even in the lab.

 

 
Ik vermoed dat de basen gewoon lekker worden afgebroken of zelfs gewoon uitgepoept. Ik heb geen idee of ze opgenomen worden.

 

Terwijl ik dit zo type, bedenk ik mij dat ik helemaal niet weet waar de cel/het lichaam die basen vandaan haalt? Maakt hij ze? Of neemt hij ze op?

Ach, vragen genoeg.
We zijn instaat om alle basen aan te maken en af te breken. Als jullie geïnteresseerd zijn in een heleboel pathways die daarbij betrokken zijn neem dan eens een kijkje op volgende websites:
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer