Bloeddonatie thalassemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Bloeddonatie thalassemie

Hallo iedereen :)

Ik ging vandaag bloed geven maar de dokter die me daar onderzocht zei dat ik niet mocht omdat ik thalassemie heb. Verdere uitleg over waarom dat niet mag, kreeg ik niet echt. Mijn huisarts heeft me verteld dat ik wel mag en ik heb ook nog een verpleegster gesproken die dezelfde 'ziekte' heeft en vaak bloed gaf. Nou wil ik graag weten waarom het rode kruis dat verbiedt. Als ik gezond eet en mijn ijzergehalte omhoog houd dan is er geen enkel verschil tussen mij en een gezond persoon. Daarbovenop is de ziekte niet echt overdraagbaar door bloeddonatie... Ik begrijp het gewoon niet echt goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Bloeddonatie thalassemie

Mensen met thalassemie hebben soms zelf bloeddonors nodig. Dit komt doordat bij thalassemie de productie van de rode bloedkleurstof (hemoglobine) verminderd is. Hemoglobine heeft o.a. de functie het opnemen en afgeven van zuurstof. Bij thalassemie zal dat dus moeilijker gaan, wat tot chronische bloedarmoede kan lijden. Daarnaast leven de rode bloedcellen minder lang. Tot in hoeverre zal zo'n donatie dan behulpzaam zijn?!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: Bloeddonatie thalassemie

Ik denk dat het afhankelijk is van in welke mate je de aandoening hebt. Bloedbanken zullen er niet genetisch op screenen (kan wel, maar is nogal duur), dus het waarschijnlijk hebben vastgesteld op basis van een of andere afwijking bij snelle (microscopische?) analyse van een bloedmonster.

Zo'n donatie is natuurlijk wel beter dan niets of fysiologisch zout, maar wellicht minder goed dan bloed van iemand zonder de aandoening. Daarnaast denk ik dat het voornaamste probleem is dat het voor jou als donor mogelijk gevaarlijk kan zijn. Wellicht niet zodanig dat het verlies van een halve liter bloed aan donatie levensbedreigend is, maar wel als je kort daarna een ongelukje hebt waarbij je nog een halve liter verliest. Hoewel de aandoening je normaliter waarschijnlijk helemaal niet in de weg zit (en je het mogelijk pas nu hebt ontdekt) loop je toch een ietwat verhoogd risico om dood te bloeden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bloeddonatie thalassemie

Ze testen gewoon Hb, MCV en MCH bij bloeddonoren. Zijn die waardes normaal dan is de kans op thalassemie nihil tot nul.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Bloeddonatie thalassemie

Het zijn vooral mensen met thalassemie maior die bloedtransfusies nodig hebben. Ikzelf heb thalassemie minor en heb daar niet zoveel last van. En ja er is een licht tekort aan hemoglobine maar dat weegt niet zwaar door. Bloed geven heb ik al vaak gedaan weliswaar om op te testen enzovoorts maar ik heb daar geen last van gehad. Mijn ijzergehalte ligt hoog genoeg wat ook resulteert in een hemoglobinegehalte dat hoog genoeg is. Ik heb hier zelfs speciaal voor gezorgd extra inname van voedingsstoffen met ijzer enzovoorts

Het probleem bij mij is dus dat Hg laag ligt omdat ik thalassemie heb maar dat stijgt weer als ik de juiste voedingsmiddelen eet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Bloeddonatie thalassemie

Brabbelaar schreef: Ik begrijp het gewoon niet echt goed.
Niet te veel van aantrekken, veel logica is er niet altijd achter die regels. Ik mag geen bloed geven omdat ik een pleegzus heb met een grote kans op hepatitis C (maar ze testte wel negatief).
 
Ze gaan erg ver op de safe side. Er zijn hele volksstammen die geen bloed mogen geven, volgens mij.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 6

Re: Bloeddonatie thalassemie

Ik vind dat jammer want op zich is er niets mis met het bloed dat we kunnen geven... Er is een tekort aan bloeddonoren maar ze weigeren mensen te aanvaarden voor onbenullige redenen... En zonder een redelijke uitleg nog ook. Het wordt tijd dat er iets verandert aan het rode kruis

Berichten: 12.262

Re: Bloeddonatie thalassemie

Is er een tekort aan donoren?

Eerder krijg ik het idee dat daarvan geen sprake is waardoor bloedbanken juist selectief kunnen zijn en voor 100% veiligheid gaan. Dat betreft uiteraard zowel de veiligheid van de donor als die van de acceptor.

Bloed voor transfusie is niet zo heel specifiek - feitelijk kijkt men vooral naar AB0 en Rh +/- kenmerken wat het geheel grofweg indeelt in 6 categorien. Voor ideale transfusies (tussen gelijke types) komt dat uiteraard prima overeen qua vraag en aanbod. In noodgevallen wil je wellicht meer 0 en/of Rh- bloed hebben, al screened men voor zover ik weet toch altijd te compatibiliteit beide kanten op alvorens tot transfusie over te gaan.

Uiteraard is de wens donor te willen zijn nobel. Als je bloed niet geschikt is zijn je organen dat mogelijk wel mocht je overlijden in een situatie waarbij transplantatie mogelijk is. Gezien de complexere match voor organen denk ik dat het wel zinnig is je te registreren als orgaandonor (als je dat wilt uiteraard). In dat soort gevallen is een kleine genetische afwijking als deze niet echt van belang, zeker als het acuut noodzakelijk is om iemand het leven te redden.
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Bloeddonatie thalassemie

Fout verwoord: er is geen tekort aan donoren maar wel aan bloed er zijn niet veel mensen die geregeld bloed gaan geven.

Nu vraag ik me af of ik plasma mag geven? Want als dat kan zou ik dat graag nog willen doen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bloeddonatie thalassemie

Volgens mij is dat geen enkel probleem. Het bevat namelijk geen cellen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Bloeddonatie thalassemie

Ik mag ook geen plasma doneren... Ze weigeren omdat ze eerst moeten kijken of er niet te veel vetten in mijn bloed zitten en dat kan enkel als ik bloed gedoneerd heb wat ik volgens hun niet mag.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bloeddonatie thalassemie

Wat een onzin :roll: Je hoeft geen bloed te doneren om te kijken of er te veel vetten inzitten; dat kun je gewoon laten testen.
 
En mensen met thalassemie minor zouden met een normaal Hb gewoon mogen doneren. Wellicht is het risico op een diepe anemie te groot waardoor ze dat hier in Nederland niet toestaan. Niet overal doen ze daar moeilijk over:
 
Thalassemia Minor: You may donate if you have the Thalassemia trait.
 
You may NOT donate if you have Thalassemia Major.
 
Zie ook: http://www.mskcc.org/giving/blood/medical-conditions-affecting-donation
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Bloeddonatie thalassemie

Ik had dat mee toen ik bloed ging doneren om te bewijzen dat het wel mocht maar ze zeiden dat het nutteloos zou zijn.

K zal ze nog eens een bericht sturen met alle info die hierin staat. Fingers crossed dat ik volgend jaar wel bloed of plasma zou mogen geven.

Berichten: 12.262

Re: Bloeddonatie thalassemie

Waarom zou je daar zo gebrand op zijn? Het lijkt me toch een kwestie van graag of niet.

Het zou best kunnen dat men er een zeker risico in ziet om je boed te transfuseren en het daarom niet wil doen met de gezondheid van de ontvanger in het achterhoofd. Vermoeddelijk beginnen ze er niet aan als bloed toch niet geschikt blijkt voor donatie (dat zie je met allerlei groepen): ze gaan niet voor de show bloed afnemen om het vervolgens door de gootsteen te gooien.
Victory through technology

Reageer