Wat weegt een weegschaal in een lift?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Wat weegt een weegschaal in een lift?

Een persoon van 75 kg staat in een weegschaal op een lift die geijkt is in newton.
 
Als de lift stil staat zou deze persoon dus 7,4*102 N wegen. (F=m*g)
 
Nu is de vraag wat de weegschaal aanwijst als de lift omhoog trekt. Ik dacht dat dat de zwaartekracht is plus de reactiekracht van de persoon. De persoon wordt als het ware de weegschaal ''ingeduwt'', maar zijn zwaartekracht blijft nog altijd bestaan. Aangezien de persoon geen snelheid heeft t.o.v de lift moet de weegschaal dus een reactiekracht hebben die evengroot is als de kracht waarmee de persoon de lift ''ingedrukt'' wordt + de zwaartekracht (aldus, mijn logica). Nu is de vraag of dit een beetje klopt.
 
Met vriendelijke groet,
 
Liam.

Berichten: 130

Re: Wat weegt een weegschaal in een lift?

liamgek schreef: Een persoon van 75 kg staat in(op) een weegschaal op(in) een lift die geijkt is in newton.
 
Als de lift stil staat zou deze persoon dus 7,4*102 N wegen. (F=m*g)
 
Nu is de vraag wat de weegschaal aanwijst als de lift omhoog trekt. Ik dacht dat dat de zwaartekracht is plus de reactiekracht van de persoon. De persoon wordt als het ware de weegschaal ''ingeduwt'', maar zijn zwaartekracht blijft nog altijd bestaan. Aangezien de persoon geen snelheid heeft t.o.v de lift moet de weegschaal dus een reactiekracht hebben die evengroot is als de kracht waarmee de persoon de lift ''ingedrukt'' wordt + de zwaartekracht (aldus, mijn logica). Nu is de vraag of dit een beetje klopt.
 
Met vriendelijke groet,
 
Liam.
 
Op het moment als de lift in beeging komt(versnelt) naar boven. Gaat de weegschaal meer aangeven. Gaat de lift stoppen met liften(afremmen) naar boven. dan gaat de weegschaal minder aangeven.
Om uit te rekenen hoeveel moet je percentage versnelling tov valversnelling(±9,81m/s bij aardopp in Ned. ) optellen of aftrekken van het gewicht van de man.
Heeft de lift eenmaal constante snelheid dan weegt de man gewoon 75kg.

Berichten: 1.617

Re: Wat weegt een weegschaal in een lift?

De zwaartekracht is Fz=mg (naar beneden), wat de lift ook doet.
 
Stel de lift heeft een versnelling a omhoog, de man in de lift versnelt dus ook met a omhoog.
- De totaalkracht op de man is F = m.a omhoog (2e wet van Newton)
- De normaalkracht van de weegschaal op de man is dus Fz+m.a = m(g+a) (omhoog)
- De gewichtskracht van de man op de weegschaal: gelijk aan de kracht van de weegschaal op de man maar dan omgekeerd gericht (3e wet van Newton): Fg = m(g+a) naar beneden.
 
Op dezelfde manier: lift versnelt  a naar beneden (a<g): Fg=m(g-a)
Op dezelfde manier: lift heeft constante snelheid, a=0: Fg = m.g 
 
ps. ga zelf maar na of je dit zo bedoelde, mijn gevoel is dat  jouw beschrijving klopt behalve dan dat je wel duidelijk moet maken dat het gewicht alleen verschil maakt als de lift versnelt, het feit dat de lift snelheid heeft maakt op zich niets uit voor het gewicht. Je voelt dat ook als je in een lift staat, alleen op het moment dat de lift op gang getrokken wordt of dat de lift afremt voel je je zwaarder resp. lichter (en als het een lift naar beneden is lichter resp. zwaarder).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Wat weegt een weegschaal in een lift?

Op het eerste gezicht leek de topictitel "wat weegt een weegschaal in een lift" te gaan over de schijnbare massa van het 'deksel' van de weegschaal tijdens versnellen. Bijvoorbeeld, als het deksel 1 kg weegt, en de versnelling is 1 m/s2, dan is de toename van de schijnbare massa van het versnellende deksel 0.1 kg. Bij een personenweegschaal is dat op het randje van verwaarloosbaarheid.

Berichten: 130

Re: Wat weegt een weegschaal in een lift?

Anton_v_U schreef: De zwaartekracht is Fz=mg (naar beneden), wat de lift ook doet.
 
Je past de 2e wet van Newton toe. Maar ik denk niet dat je dat op de juiste manier doet.
Omdat de lift de reactie kracht op grafitatie gaat beinvloeden.
 
Want als je de waarden gaat invullen wat gaat dan de weegschaal aangeven(gewicht schaal kan verwaarloost  worden)
Bij beweging omhoog:
Bij versnelling  5m/s² ?
Verborgen inhoud
Ik denk namelijk75 + 75(5/9,81)  = 113,22~kg

Bij vertraging  5m/s² ?
Verborgen inhoud
Ik denk namelijk 75 - 75(5/9,81)  = 36,77~kg

Bij versnelling 9,81m/s² ?
Verborgen inhoud
Ik denk namelijk 75 + 75(9,81/9,81)  = 150kg

Bij vertraging 9,81m/s² ?
Verborgen inhoud
Ik denk namelijk 75 - 75(9,81/9,81) = 0kg

Bij versnelling 10m/s² ?
Verborgen inhoud
Ik denk namelijk 75 + 75(10/9,81)  = 151,45~

Bij vertraging 10m/s² ?
Verborgen inhoud
Ik denk namelijk 75 - 75(10/9,81) = -1,45~ kg als de man 1,75 lang is en plavond is 2,75 zal de man binnen 10 seconden vertaging zijn hoofd stoten

Berichten: 1.617

Re: Wat weegt een weegschaal in een lift?

holland schreef:  
Je past de 2e wet van Newton toe. Maar ik denk niet dat je dat op de juiste manier doet.
Omdat de lift de reactie kracht op grafitatie gaat beinvloeden.
 
Ik sluit nooit uit dat ik fouten maak want ik maak er vele maar dit lijkt me sterk. De tweede wet van Newton is namelijk heel erg simpel. Als je ook de derde snapt (die is denk ik iets moeilijker), dan begrijp je het volgende: 
 
De reactiekracht op de zwaartekracht van de aarde op de man omlaag is de even sterke aantrekkingskracht van de man op de aarde omhoog. Daar heeft de lift niets mee te maken. De versnelling van de lift beïnvloedt wel de normaalkracht van de lift (of de weegschaal) op de man. Dit is een kracht die noodzakelijk is om bij een gegeven versnelling en massa van de man te voldoen aan de tweede wv N. De gewichtskracht is weer de reactiekracht op deze normaalkracht.

Berichten: 130

Re: Wat weegt een weegschaal in een lift?

Anton_v_U schreef:  
Ik sluit nooit uit dat ik fouten maak want ik maak er vele maar dit lijkt me sterk. De tweede wet van Newton is namelijk heel erg simpel.
 
 
Je hebt gelijk maar misschien is de tweede wet van Newton TE simpel. En daardoor omslachtig
Maar laten we de formule invullen.
Aller eerst een vraag: als de lift naar boven (gaat) beweegd en eerst versneld met 10m/s² en daarna met vaste snelheid beweegd en daarna vertraagd met 10m/² __  Is verschil versnellen met vaste snelheid evengroot als vaste snelheid met vertragen?
Zo nee- waarom dan niet?
Zo ja laten we jou berekening invullen:
Verborgen inhoud
 
- De gewichtskracht van de man op de weegschaal: gelijk aan de kracht van de weegschaal op de man maar dan omgekeerd gericht (3e wet van Newton): Fg = m(g+a) naar beneden.
 
Vertragen is dan: Fg = m (g-a)

 
 
- Fg = m(g+a) <=> Fg=75*(9,81+10) <=> Fg=1485,75
en
- Fg = m(g-a) <=> Fg=75(9,81-10) <=> Fg= -14,25
 
De weegschaal weegt massa op aarde daarom moeten we dan ook m = Fg/g doen om het juiste antwoord te krijgen:
 
- m= Fg/g <=> m=1485,75 / 9,81 <=> gemeten massa op weegschaal is dan 151,45~kg
- m= Fg/g <=> m=-14,25 / 9,81 <=> gemeten massa op weegschaal is dan -1,45~ kg (dan kan normaal gesproken niet en de man zal opnieuw zijn hoofd stoten :mrgreen:  ook weer binnen 10 sec vertraging als plavond een meter hoger zit als zijn schedel)
 
Zoals je kan zien hebben we nu dezelfde uitkomst, Maar als je de 2wvN anders toepast, dan doe je het fout.

 
 
Overigens in Nedeland is maximaal toegestane versnelling/vertraging van liften 1,25 m/s²

Berichten: 1.617

Re: Wat weegt een weegschaal in een lift?

Je vraag is grammaticaal wat rommelig en nogal cryptisch geformuleerd, kun je s.v.p. iets meer aandacht aan de formulering besteden?
 
Een vertraging is ook een versnelling, dat verschil kun je beter niet eens maken. Stel een trein rijdt met geblindeerde ramen over perfect gladde rails, je wordt met een kracht F in je in je stoel gedrukt dus versnel je. Hoe weet je of je versnelt terwijl je naar voren rijdt of vertraagt terwijl je naar achteren rijdt?
 
Antw (hoe doe je die verborgen tekst eigenlijk?)
Dat weet je niet. Je weet alleen de versnelling, die is F/m naar voren.
 
Om verwarring over richtingen te voorkomen kun je het beste kracht (F),  versnelling (a en g) als vectoren opvatten. Dan is er maar één vergelijking: Ftotaal=ma. Er is maar één dimensie dus dat is gemakkelijk. Als we de richting naar beneden positief kiezen dan kunnen we verder weer werken met gewone getallen terwijl je in gedachten houdt dat een positieve waarde van een vectorgrootheid een richting omlaag impliceert en een negatieve waarde een richting omhoog. Een nette afleiding is dan:
 
Totaalkracht: Ftot=Fz+F(in een lift is Fn normaal gesproken negatief, omhoog gericht)
Normaalkracht: Fn = Ftot-Fz  
Zwaartekracht: Fz = mg (g naar beneden, dus positief: g = 9,81 m/s2 Fz positief, naar beneden).
2e wvN: Ftot = ma dus Fz+Fn = ma
Dus is Fn = ma - Fz = ma - mg = m(a-g)
Gewicht Fg=-Fn  dus: Fg = -m(a-g) = m(g-a). (in een lift is Fg positief, naar beneden zolang je contact houdt met de vloer)
 
Een versnelling van 10m/s2 omlaag betekent a = 10 m/s2  (positief), dat leidt tot: Fn = m(10-9,81) (+ dus omlaag)
De gewichtskracht is omgekeerd gericht: Fg = -Fn = m(9,81-10)  -0,19m = -14N (- dus omhoog)
 
De interpretatie van een normaalkracht omlaag en een gewicht omhoog is dat de man de weegschaal op het plafond van de lift kan neerzetten als de lift met 10m/s2 naar beneden versnelt. Als hij op de weegschaal staat (ondersteboven) dan ondervindt de weegschaal een gewichtskracht van -14N omhoog en hij wijst dan 14/9,81 = 1,5 kg aan.
 
Anyhow, we komen op hetzelfde antwoord uit, het kan ook met een wat minder nette en meer intuïtieve berekening als in posts #3 en #7.

Berichten: 130

Re: Wat weegt een weegschaal in een lift?

Anton_v_U schreef: Je vraag is grammaticaal wat rommelig en nogal cryptisch geformuleerd, kun je s.v.p. iets meer aandacht aan de formulering besteden?
 
Verborgen inhoud
Een vertraging is ook een versnelling, dat verschil kun je beter niet eens maken. Stel een trein rijdt met geblindeerde ramen over perfect gladde rails, je wordt met een kracht F in je in je stoel gedrukt dus versnel je. Hoe weet je of je versnelt terwijl je naar voren rijdt of vertraagt terwijl je naar achteren rijdt?
 
Antw (hoe doe je die verborgen tekst eigenlijk?)
Dat weet je niet. Je weet alleen de versnelling, die is F/m naar voren.
 
Om verwarring over richtingen te voorkomen kun je het beste kracht (F),  versnelling (a en g) als vectoren opvatten. Dan is er maar één vergelijking: Ftotaal=ma. Er is maar één dimensie dus dat is gemakkelijk. Als we de richting naar beneden positief kiezen dan kunnen we verder weer werken met gewone getallen terwijl je in gedachten houdt dat een positieve waarde van een vectorgrootheid een richting omlaag impliceert en een negatieve waarde een richting omhoog. Een nette afleiding is dan:
 
Totaalkracht: Ftot=Fz+F(in een lift is Fn normaal gesproken negatief, omhoog gericht)
Normaalkracht: Fn = Ftot-Fz  
Zwaartekracht: Fz = mg (g naar beneden, dus positief: g = 9,81 m/s2 Fz positief, naar beneden).
2e wvN: Ftot = ma dus Fz+Fn = ma
Dus is Fn = ma - Fz = ma - mg = m(a-g)
Gewicht Fg=-Fn  dus: Fg = -m(a-g) = m(g-a). (in een lift is Fg positief, naar beneden zolang je contact houdt met de vloer)
 
Een versnelling van 10m/s2 omlaag betekent a = 10 m/s2  (positief), dat leidt tot: Fn = m(10-9,81) (+ dus omlaag)
De gewichtskracht is omgekeerd gericht: Fg = -Fn = m(9,81-10)  -0,19m = -14N (- dus omhoog)
 
De interpretatie van een normaalkracht omlaag en een gewicht omhoog is dat de man de weegschaal op het plafond van de lift kan neerzetten als de lift met 10m/s2 naar beneden versnelt. Als hij op de weegschaal staat (ondersteboven) dan ondervindt de weegschaal een gewichtskracht van -14N omhoog en hij wijst dan 14/9,81 = 1,5 kg aan.

 
Anyhow, we komen op hetzelfde antwoord uit, het kan ook met een wat minder nette en meer intuïtieve berekening als in posts #3 en #7.
 
Ach ja ik heb het(denk ik) zo op school geleerd 25 jaar terug en misschien heb ik dus wat bijscholing op grammatica en dergelijk nodig :)
 
Verborgen text doe je zo: [ hide] text [ /hide] zonder de spatie's tussen []

Berichten: 12

Re: Wat weegt een weegschaal in een lift?

De weegschaal meet de kracht op de weegschaal. 
Dit is m(g+a) met a de versnelling van de lift naar boven.

Reageer