indicator om glucose te kleuren in sportdrank

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

indicator om glucose te kleuren in sportdrank

hallo,

voor een praktische opdracht moet ik het glucosegehalte in sportdrank bepalen. ik wil dit met een spectrofotometer doen, en deze methode is me duidelijk, alleen is mij niet duidelijk welke indicator ik kan gebruiken om de glucose in de sportdranken te kleuren. ik dacht eerst aan fehling-reagens, maar deze vormt een neerslag met de glucose. kan iemand mij zeggen welke indicator hiervoor bruikbaar is (en misschien ook waarom net die goed is?)

bij voorbaat dank,

luuk osinski

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: indicator om glucose te kleuren in sportdrank

ik dacht eerst aan fehling-reagens, maar deze vormt een neerslag met de glucose.
Bedoel je nou dat je een indicator wilt voor de fehlingreagens? (omdat "maar" een tegenstelling aanduidt, dus weet niet of je deze nu wilt gebruiken, lijkt me logisch kan je goed het gehalte bepalen).

- Dit kan je doen doormiddel van een oplossing van koper (bijv. CuCl2 (aq)) toe te voegen aan een basisch milieu met glucose, dan krijg je een redox-reactie bij 80oC. Cu2+ + e- --> Cu+ en dit slaat neer in een basisch milieu als Cu2O neer en dat is steenrood.

Link waar een voorschrift staat hiervoor: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...9&view=previous, dus voor de volgende keer UTFSE..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: indicator om glucose te kleuren in sportdrank

Als er een neerslag ontstaat dan is het gewicht hiervan te bepalen door indamping. Probleem is wel dat je niet weet wat er nog meer neer slaat, daarom zou ik deze methode niet gebruiken.

Een fotospectrometrische bepaling zou ook mijn voorkeur hebben.

Dan moet je alleen nog weten met welke stof je hier moet werken.

Op het internet zijn er volledige SOP's te vinden. Dat moet het probleem niet zijn. Het probleem waar je wel tegenaan loopt is dat je niet zomaar een stof toe kan voegen. Je weet niet hoe stabiel dit kleurcomplex is.

hier staat een duidelijke SOP bij gebruik van een bepaalde kit.

Voor meer informatie over deze assay raad ik je aan om de literatuurverwijzingen in de link te lezen en anders kan je nog altijd e-mailen (adres staat ook in de link).

Als ik de PDF goed doorlees dan is het actieve bestanddeel: o-toluidine
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: indicator om glucose te kleuren in sportdrank

Ik denk dat je het beste de GOD-PAP methode kunt gebruiken. Die kleurt de boel mooi rood zonder neerslag.. (maar dan ook alleen glucose: andere suikers kan je niet aantonen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer