KOH in ethanol neutraliseren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 206

KOH in ethanol neutraliseren

Als ik een 5% kalium hydroxide oplossing heb in ethanol hoeveel gram citroenzuur moet ik dan toevoegen om de KOH volledig te neutraliseren?
 
Hoe bereken ik dit?.
Blijft er na de reactie nog een reststof over?
 
Alvast bedankt!
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: KOH in ethanol neutraliseren

Heb je de reactie een beetje in je hoofd? Daar haal je de molverhouding H3Ci : OH- vandaan. Geef die anders eens.
Dan rest je nog af te vragen wat je met 5% bedoeld. Is dat % w/w, % v/v, % w/v?
 
Je weet dan trouwens dat je, als je alle loog weg hebt laten reageren, je een basisch mengsel over houdt? Dus als neutraliseren de pH omlaag brengen is, is het al snel goed.
 
Is het pure ethanol waarin het zout opgelost zit? Of een met water verdunde oplossing? Ik weet niet direct de oplosbaarheid van kaliumcitraat in ethanol.
 
Misschien moet je iets meer info geven. Iets meer kaders. Waarvoor gebruikt, wat moet ermee gebeuren.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 206

Re: KOH in ethanol neutraliseren

Bedankt voor je reactie! Ik wil de reactie gebruiken om cosmetica te maken en ipv NaOH als middel om te verzepen. De kaliumhydroxide moet dus onschadelijk worden gemaakt met een x stof. Ik had het idee om citroenzuur te gebruiken om de pH naar beneden te brengen zodat de KOH niet meer bijtend is.
 
Wellicht zijn er betere manieren, het is een kleinschalig proefje. 
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: KOH in ethanol neutraliseren

Citroenzuur kan, azijnzuur zal ook goed werken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: KOH in ethanol neutraliseren

Maar dan zou ik het gewoon testen. Dus eerst maken en dan toevoegen totdat de pH ongeveer 6-7-8 is (ligt eraan welke soort cosmetica).
 
En azijnzuur kan wel, maar ik zou het gezien de mogelijke geur van azijn niet gebruiken. Dan is citroenzuur idd saver.
 
Maar...heb je al iets van een vergelijking tussen het OH- en het citroenzuur bedacht? Welk niveau gaat het om trouwens? Dat zorgt voor een andere insteek in de antwoorden.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer