Welke toets moet ik gebruiken?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 80

Welke toets moet ik gebruiken?

Hallo,
 
Ik zit met het volgende probleem:
 
Ik wil bepalen of een kleurmeting op product X persoonsafhankelijk is.
Dit doe ik door 8 personen 10 metingen te laten verichten op een apparaat.
Nu wil bepalen of er een onderling significant verschil aanwezig is in de resultaten tussen de verschillende personen (tussen 8 gemiddeldes).
 
Aangezien ik alweer een tijdje uit de 'toetsen' ben, zou ik graag wat hulp krijgen!
 
Sander,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Welke toets moet ik gebruiken?

Over wat voor soort product(en) en kleur(en) praten wij hier? En bedoel je kleur meetmethodes of statistische toetsen?
 
heldere limonades of troebel verf, koekjes of bakstenen??? dat heeft nogal veel invloed op de bepaling welke je kan gebruiken.
 
zonder meer informatie is het lastig om enig zinnig antwoord te geven.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 80

Re: Welke toets moet ik gebruiken?

Het product is tabak, hier wordt 10 keer een foto van gemaakt. Vervolgens rold hier een getal uit (die is gemiddeld uit de 10 resultatem) die iets zegt over de intensiteit van het bruin / geel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Welke toets moet ik gebruiken?

Ik zal dan kiezen voor een monster vermalen, mengen met 30% water om een pasta te maken en dan L A B te meten met een hunterlab
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 80

Re: Welke toets moet ik gebruiken?

Op de manier die ik zojuist heb beschreven moet het gebeuren..
Nu zit ik echter nog steeds met de vraag welke toets zal ik gaan gebruikn..?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Welke toets moet ik gebruiken?

Met alleen de gemiddelde metingen kan je niks beginnen. Als je de ruwe data hebt, en je met een normale distributie te maken hebt, kan je een anova gebruiken. Mocht het geen normale verdeling zijn dan zou je bijvoorbeeld een Kruskal-Wallis kunnen gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Welke toets moet ik gebruiken?

ANOVA is inderdaad goed, en je hebt dus eigenlijk 8 personen die elk een bepaald gemiddelde geeft, en je wilt kijken of die gemiddelden onderling per persoon significant afwijken. In dat geval kan je een F-toets doen met je ANOVA resultaten.

Berichten: 80

Re: Welke toets moet ik gebruiken?

Maar dan krijg ik toch 1 F toets getal die mij aan geeft of er een significant verschil aanwezig is. Dit geeft niet tussen welke personen er een significant verschil aanwezig is, alleen over het gehele geheel?!

Berichten: 65

Re: Welke toets moet ik gebruiken?

Om te bepalen of de gemiddelde waarden van 2 meetseries significant van elkaar verschillen, gebruik je de T-toets.
 
Om te bepalen of de varianties van 2 meetseries significant van elkaar verschillen, gebruik je de F-toets.
 
Veel plezier.

Reageer