Mysterieuze groei verschijnselen op stenen azijn fles.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Mysterieuze groei verschijnselen op stenen azijn fles.

Hallo allemaal. 
 
Ik heb een voor mij bijzonder verschijnsel geconstateerd bij mij in de keuken. Ik kan er alleen niets over vinden op het internet. Het kan zijn dat ik niet weet waar ik naar moet zoeken. Dus wil ik het voorleggen aan de alwetende internetgebruiker. En ik dacht waar kan dat beter dan een wetenschapsforum. 
 
Er groeit iets uit mijn stenen azijn fles. Het is flinterdun. Zie foto's. 
Mijn eerste gedachte was plastic schaafsel wat aan de fles is blijven hangen. Maar dat kon niet het geval zijn en bij betere observatie lijkt het uit de scheurtjes in het glazuur te komen. Ik denk dat de stenen fles poreus is en dar er via de scheurtjes in het glazuur een mineraal afzetting plaatsvind. 
 
Maar helemaal zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. 
 
Dus mijn vraag aan jullie is: Wat groeit er uit mijn stenen azijnfles en wat is er verder gaande (chemisch proces). 
 
Wat ik weet: 
- inhoud: appelazijn;
- stenen fles met aan de buitenzijde glazuur; 
- glazuur is gescheurd zoals je wel eens vaker ziet bij oude tegeltjes;
- de afzetting / het geen dat groeit is flinter dun en kan er haast afgeblazen worden. en bij aanraking valt het al uit elkaar; 
 
Alvast bedankt 
 
FOTO'S:
 
20170421_1919522.jpg
20170421_1919522.jpg (64.75 KiB) 421 keer bekeken
 
20170421_1920031.jpg
20170421_1920031.jpg (83.68 KiB) 418 keer bekeken
 
20170421_1920141.jpg
20170421_1920141.jpg (75.08 KiB) 422 keer bekeken
 
20170421_1920241.jpg
20170421_1920241.jpg (83.88 KiB) 419 keer bekeken
 
20170421_1920441.jpg
20170421_1920441.jpg (59.87 KiB) 422 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Mysterieuze groei verschijnselen op stenen azijn fles.

Ik zie grofweg 2 mogelijkheden:
 
- het is iets uit de azijn dat bij kamertemperatuur vast is (wellicht wijnsteenzuur oid) dat achterblijft terwijl water en azijn verdampen
 
- het is een reactieproduct van azijn met het materiaal waarvan de fles gemaakt is (enig idee?).  Daarbij neem ik even aan dat de binnenzijde niet geglazuurd is, of dat er soortgelijke barstjes in het glazuur zitten. 
 
Het laatste zou kunnen als de fles gemaakt is van klei, maar niet op een heel hoge temperatuur is 'afgebakken'. Heb je enig idee waar deze fles is gemaakt of van welk materiaal het precies is?
 
Normaliter zou ik voorstellen om de afscheiding te proeven, maar gezien dat mogelijk siliciumverbindingen zijn die niet allemaal even gezond zijn zou ik het toch afraden. 
Victory through technology

Berichten: 656

Re: Mysterieuze groei verschijnselen op stenen azijn fles.

azijn is behoorlijk agressief en tast ook glazuur aan, dus zelfs na jaren kan als de pot aan de binnenkant ook geglazuurd is deze toch behoorlijk dun geworden zijn. Aardewerk is in tegenstelling tot porselein iets poreus omdat het bij lagere temperatuur gebakken wordt. Verder ben ik het eens met de vorige reactie en ik zou niet weten of die zouten die uitgekristalliseerd zijn aan de buitenkant afkomstig zijn van de azijn of het aardewerk want dit laatste is ook niet zuurbestendig. Misschien informeren bij de fabrikant te herkennen aan het logo onder de fles.

Berichten: 2

Re: Mysterieuze groei verschijnselen op stenen azijn fles.

@ Benm: Ik dacht ook al zoiets soortgelijks. Binnenzijde is niet geglazuurd. Het materiaal zal klei zijn denk ik. 
weet je toevallig nog een proefje om siliciumverbindingen te bevestigen. Zoals je met jodium zetmeel kan vinden. 
 
@ Hendrikus1: Fabrikant aan de onderzijde van de fles is niet te lezen.
 
In ieder geval bedankt voor de reacties. 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Mysterieuze groei verschijnselen op stenen azijn fles.

Maar is het een zuur of een base? Makkelijk proefje met wat rodekoolsap namelijk. Je zou het ook kunnen proeven, het is tenslotte de keuken, niet?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 656

Re: Mysterieuze groei verschijnselen op stenen azijn fles.

De kans is groot dat het zout een acetaatverbinding is, ik denk hierbij aan natrium-, kalium of calciumacetaat. Kalium- en natriumacetaat zijn goed oplosbaar in water, calciumacetaat minder. Dus ik zou eerst eens kijken of de stof oplosbaar is in water. Als het zout slecht oplosbaar is in water kun je al verschillende zouten uitsluiten. 

Reageer