Klokreactie , Activeringsenergie berekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 493

Klokreactie , Activeringsenergie berekenen

Onlangs ben ik bezig geweest met het bepalen van de activeringsenergie van de klokreactie.
 
Ofwel hierbij reageert jodide met thiosulfaat en het ontstane jood reageert met persulfaat.
 
Deze reactie bij verschillende temperaturen gemeten.
 
Wie kan mij helpen met het rekenwerk?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Klokreactie , Activeringsenergie berekenen

hierbij reageert jodide met thiosulfaat en het ontstane jood reageert met persulfaat.
Je bedoelt jodide met persulfaat en jood met thiosulfaat.
 
Het is niet duidelijk wat voor concentraties en metingen je gedaan hebt, maar het internet staat vol met info hierover.
Google bijvoorbeeld https://www.google.nl/search?q=iodine+persulfate+clock+reaction+activation+energy
 
Zoek ook op youtube.
Dit filmpje gebruikt weliswaar bromaat i.p.v. persulfaat maar dat maakt voor het principe van berekening van E uit meetgegevens niet uit: https://www.youtube.com/watch?v=64acHXJcUu8
 

Berichten: 493

Re: Klokreactie , Activeringsenergie berekenen

Pinnokio, Dank voor uw reactie.
Echter ik kom er niet uit. Wellicht dat het zou helpen, als ik naar een getal zou kunnen toerekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Klokreactie , Activeringsenergie berekenen

Zoals ook de vorige keer, het helpt als je gewoon de getallen neerzet die je hebt gemeten en de berekening toont die je hebt gedaan. Dan kan een ander kijken of je methode goed is.
 
Een probleem met deze experimenten is dat de reactie niet zuiver tweede-orde is. Dat maakt ook dat de snelheidsconstantes die je vindt afhankelijk zullen zijn van hoe je de proef precies uitvoert, en hetzelfde geldt voor de activeringsenergieën. Afgaan op welke waarde dan ook heeft naar mijn mening niet zoveel zin.
 
Maar het is wel heel makkelijk te controleren of je berekening een beetje klopt. Vind je een activeringsenergie van 1 kJ//mol dan is er iets fout gegaan, en vind je 100 kJ/mol, dan is er ook iets raars aan de hand.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer