Neutraliseren natriumhypochloriet en natriumhydroxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Neutraliseren natriumhypochloriet en natriumhydroxide

Is het mogelijk om een middel als dit te neutraliseren voordat het door een percolaatrietveld gaat?

http://www.bio-enterprise.nl/asepto-fl-d.html

Berichten: 6

Re: Neutraliseren natriumhypochloriet en natriumhydroxide

Of een andere optie: Er uit filteren met zoiets als een omgekeerde osmose apparaat?

Berichten: 61

Re: Neutraliseren natriumhypochloriet en natriumhydroxide

Als ik de link open zie ik dat het een can is met "bleekwater". In de supermarkt koop je hetzelgde product, alleen in kleinere verpakking. Werkzame stof is natriumhypochloriet. Dat ook natriumhydroxide wordt genoemd komt omdat de pH  hoger moet zijn dan 7 om de hypochloriet stabiel te houden. De hypochloriet kun je door een reductiemiddel onwerkzaam maken. Het hypochloriet wordt omgezet in keukenzout. Door het dan resulterende mengsel te neutraliseren met zoutzuur blijft er een keukenzout oplossing achter. Let op: voeg géén zuur direct aan het mengsel: dan ontstaat chloorgas (iets wat soms ook bij zwembaden gebeurt). Kijk goed op het etiket of zoek een veiligheidsblad van natriumhypochloriet. Succes.
 
Workel

Berichten: 6

Re: Neutraliseren natriumhypochloriet en natriumhydroxide

Bedankt voor je reactie.

Is er een mogelijkheid om chloor te laten vervliegen? Dus dat ik na gebruik de oplossing een bepaalde periode aan de buitenlucht blootstel? Eventueel met een luchtpompje er in om de vloeistof in beweging te houden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Neutraliseren natriumhypochloriet en natriumhydroxide

Door een zuur (bijvoorbeeld zoutzuur) toe te voegen aan hypochloriet ontleed de hypochloriet tot water en chloorgas. Dit geeft levens gevaarlijke situaties. Het beluchten van de tank zal moeizaam gaan doordat chloorgas als een deken op de oplossing zal gaan liggen en anders tot in wijde omtrek ruikbaar giftig gas zal geven.
 
Dit is absoluut geen optie.
 
Het lijkt mij beter om een ander desinfectie middel te nemen. Een middel op basis van ozon is in veel gevallen net zo effectief en kan na gebruik gemakkelijk ontleed worden tot water en zuurstof m.b.v. een mangaan catalysator.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer