Kan iemand mij iets vertellen over het product of verbinding ZC10?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kan iemand mij iets vertellen over het product of verbinding ZC10?

Hallo!
 
Kan iemand mij iets vertellen over het product of verbinding ZC10?
Mijn 3D printer gebruikt een reinigingsmiddel om de piëzo printkop schoon te vegen/reinigen, het middel wordt door de fabrikant verkocht onder de naam "zc10 wash fluid"
 
Nu vraag ik mij af wat dit eigenlijk voor middel is omdat het relatief duur verkocht wordt en daar houden wij Nederlanders natuurlijk niet van!
Ik ben dus wat gaan zoeken op internet en vond o.a. dit....
 
ZEOLITE ZC10
One part of the Zeolite A production at IQE is transformed into compounds or granular products obtained in a zeolite base spray drying process with different additives. The additives used are specific for detergents and are highly suitable for post-addition formulations. They have even-sized particles in the same range as other detergent components. Their apparent density is high, as is adsorption capacity due to their macro-porosity. Acrylic-maleic co-polymers, CMC, sodium sulphate, non-ionic surfactants, etc. are used. They are highly fluid for easy handling and feeding. Dispersion in water is very good to prevent deposits on clothing.
 
Kan iemand met kennis van chemie mij misschien wat meer vertellen over deze uitleg? (graag op z'n boeren-Nederlands ;-)
Er wordt duidelijk over een reinigingsmiddel gesproken dus ik vroeg mij af of de beide ZC10 aanduidingen wellicht hetzelfde kunnen betekenen?
 
Alvast bedankt!
Hans

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kan iemand mij iets vertellen over het product of verbinding ZC10?

het middel wordt door de fabrikant verkocht onder de naam "zc10 wash fluid"
Wat is de naam van die fabrikant?

Berichten: 3

Re: Kan iemand mij iets vertellen over het product of verbinding ZC10?

De fabrikant was ZCorporation  deze is inmiddels overgenomen door 3D Systems.
Het middel wordt momenteel door diverse online stores aangeboden........
https://cdg.uk.com/3d/wash-fluid/143-zc10-cleaner-.html

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kan iemand mij iets vertellen over het product of verbinding ZC10?

Die Zeolite ZC10 die jij gevonden had kun je vergeten, dat heeft niets van doen met jouw reinigingsmiddel. Er zijn tig bedrijven op de wereld die de afkorting ZC10 gebruiken voor van alles en nog wat,
 
Op de website van 3Dsystems kan men een Safety Data Sheet van hun ZC10 vinden:
http://infocenter.3dsystems.com/materials/material-library/cjp/cleaning-solution-zc10
 
Daar staat overigens niet veel detail in, maar uit paragraaf 11.2 blijkt wel dat het in ieder geval  Polyethyleneglycol 400 bevat. Wat dat is lees je bijvoorbeeld hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/PEG_400
 
Als ik de fysische eigenschappen van PEG400 vergelijk met die van ZC10 zoals vermeld in paragraaf 9.2 dan zijn die vrijwel identiek, dus het lijkt erop dat ZC10 vrijwel geheel bestaat uit PEG400.

Berichten: 3

Re: Kan iemand mij iets vertellen over het product of verbinding ZC10?

Hartelijk dank Pinokkio voor deze speurtocht,
Polyethyleneglycol (zo lees ik op internet) wordt vaker gebruikt om printerkoppen te reinigen, dus ik denk zeker dat je hier goed mee zit. 
Ik ga trachten om wat PEG400 op de kop te tikken en eens uit te proberen.
Nogmaals dank!
Groetjes, Hans

Reageer