Mysterieuze stof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Mysterieuze stof

Hallo allemaal,
 
Ik heb een mysterieuze groene stof die een beetje aan nat zand doet denken qua structuur. Het lost goed op in water, maar het wordt bijzonder als je de stof verhit. Op een hete spatel begint de groene stof zwart vloeibaar te worden en te bubbelen. Als je het dan in de vlam houdt, begint het te vonken en wordt het een zwart vast klontje, wat lichtroze/paars wordt als het uit de vlam gehaald is. Dit klontje bestaat dan uit poeder.
Zou iemand weten wat dit zou kunnen zijn, of hoe ik hier achter kom? Het is voor een project.
 
Groet,
 
Evert

Berichten: 1

Re: Mysterieuze stof

Dag Evert 
zou je mischien iets meer uitleg kunnen geven hoe je aan deze stof komt.
want op deze manier is het redelijk moeilijk om dit uit te zoeken.
MVG
Kevin

Berichten: 9

Re: Mysterieuze stof

Ik weet zelf ook bijna niets van de stof. Het is een studieproject, en ik probeer uit te vogelen wat het kan zijn.

Berichten: 460

Re: Mysterieuze stof

Ik denk aan iets als een zout(hydraat). Iets wat in verschillende liganden (en oxidatietoestanden) een andere kleur heeft. Als gok zou ik op iets als Ijzer(II)hydroxide. In de vlam zal het vast oxideren tot ijzer(III)oxide (zwart) en daarna tot iets van bruin rood.  Al komt dit niet overeen met goede oplosbaarheid en de kleur roze.  
 
btw..je bedoelt toch niet het omgekeerde? het bekende vulkaanexperimentje met ammoniumdichromaat? (was vroeger toen het nog niet zo kankerverwekkend was een leuk demonstratiexperimentje)

Berichten: 1.367

Re: Mysterieuze stof

Er zijn enkele algemene zaken die je op weg zouden kunnen helpen:
 
Je zegt dat het goed oplost in water. Wat gebeurd er dan met de pH waarde?
Dan weet je of het een zuur of base verbinding is.
 
Verbindingen die als basis een koolhydraat zijn (zoals suiker dat bij verbranding dus ook zwart wordt) verliezen bij verhitten het gebonden water en worden dus zwart van kleur.
 
De groene kleur kan wijzen op een koperverbinding
En lost het na verbranding ook nog goed op?

Berichten: 9

Re: Mysterieuze stof

Dankjulliewel voor de reacties. Als de groene stof opgelost is, heeft het een pH waarde van 4. Ik ga morgen de oplosbaarheid controleren van de verbrande stof en wat neerslagreacties proberen om eventueel koper ionen te vinden.
Het is niet zozeer van belang dat ik nu weet welke stof het is, maar meer hoe ik er achter kan komen. Ik ben momenteel nogal zoekende in de grote hoeveelheid onderzoeksmethoden.

Berichten: 1.367

Re: Mysterieuze stof

Probeer de vlamtest. Metalen geven een bepaalde kleur aan een vlam.

Berichten: 12.262

Re: Mysterieuze stof

Het klinkt in ieder geval wel alsof het een hydraat is van een of ander zout, maar veel meer dan dat kan ik er uit de omschrijving ook niet van maken. 
 
Misschien kun je wat foto's posten van de diverse stadia. 
 
De groene kleur kan hinten op een koperzout, maar dat paars/roze restproduct doet me eraan twijfelen. 
 
In welke context wil je weten wat voor stof dit is? Is het een studieopdracht, of een serieuze poging tot identificatie van iets daadwerkelijk onbekends? Iets echt onbekends zomaar op een hete spatel gooien of in een vlam steken lijkt me niet de meest verstandige aanpak, zelfs al doe je dat in een afzuigkast... dat geeft situaties als 'waarom zit er een halve spatel in de muur' en/of 'waar is mijn wijsvinger gebleven' ;)
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Mysterieuze stof

Hoezo denken jullie eigenlijk dat het een hydraat is van een zout? Ik ga vandaag weer aan de slag ik zal wat foto's of video's maken.

Berichten: 1.367

Re: Mysterieuze stof

Dat is geenszins zeker. De verbindingen die gebonden H2O bevatten of de individuele atomen H en O heten hydraten en meestal veranderen die van kleur bij matige verhitting (doorgaans tegen de 100 °). Kopersulfaat b.v. dat water bevat is hemelsblauw maar als het gedehydreerd is is het wit. Laat je er dan een druppel water op vallen dan wordt het gelijk weer blauw. Maar tijdens de matige verhitting gaan voor zover ik weet deze hydraten niet vonken, bubbelen en worden ze vloeibaar. (Daar is dus een hogere temperatuur voor nodig)
Daarom denk ik dat deze stof in ieder geval geen gebonden H2O bevat. Mogelijk wel H en O in het molecuul maar gezien de zwarte kleur na verhitting mogelijk ook C of Fe
 
Om te controleren of deze stof echt een zout is (gezien het feit dat het makkelijk oplost en het pH veranderd van water) kun je kijken of er sprake is van kristalvorming bij verdampen/afkoelen van de oplossing. Ik weet niet hoeveel van de stof je hebt maar je neemt dus een bepaalde hoeveelheid warm water en daar maak je een verzadigde oplossing van. Dan doe je er een heel klein beetje (koud) water bij en laat je het enkele dagen staan. Als het een zout is zouden er na enkele dagen kristallen moeten ontstaan.

Berichten: 1.367

Re: Mysterieuze stof

Benm schreef: dat geeft situaties als 'waarom zit er een halve spatel in de muur' en/of 'waar is mijn wijsvinger gebleven' ;)
 
Ja dat heb ik ooit gehad... (en ja, ik kan nog steeds tot tien tellen)
Toen ik nog op school (ik was een jaar of 15) zat was scheikunde een bobby van mij. Mijn broer werkte later bij een chemiebedrijf en nam wel eens wat voor mij mee.
Dat was o.a. furfuryl alcohol. Dat is normaal gesproken kleurloos en wordt in het pikkedonker opgeslagen want het wordt onder invloed van zonlicht en de atmosfeer na lange tijd amberkleurig en uiteindelijk zwart en stroperig.
Het bleek (wat ik dus niet wist) dat dit proces (wat feitelijk harsvorming was) miljoenen zo niet miljarden malen versneld wordt als je een sterk zuur toevoegt. In mijn geval was dit zoutzuur en dat werkte als een katalysator. Het werd in één keer heel mooi rood en toen begon het feest. In enkele seconden ontstond die hars dus. Je zult begrijpen dat dit met een explosie en veel hitte gepaard ging.

 

Berichten: 12.262

Re: Mysterieuze stof

Evert1992 schreef: Hoezo denken jullie eigenlijk dat het een hydraat is van een zout? Ik ga vandaag weer aan de slag ik zal wat foto's of video's maken.
 
De combinatie van de kleur, oplosbaarheid, het afkoken wat water bij een gegeven temperatuur met een kleurverandering, en het feit dat het niet geheel verbrandt, maar er iets overblijft dat wellicht een metaal is dat nadat je het uit de vlam haalt oxideert en zo een witte kleur krijgt. 
 
Maar goed, dat is 100% speculatie! 
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Mysterieuze stof

Vandaag heb ik weer wat verder geëxperimenteerd. De stof geleid vast geen stroom, maar opgelost wel. Ik kan dus met vrijwel 100% zekerheid zeggen dat het om een zout gaat. Voor de rest heb ik de stof gemengd met kaliumjodide(L), natronloog, natriumcarbonaat en natriumsulfaat. Waarbij alleen bij natriumcarbonaat een neerslag ontstond. Deze veranderde ook naar een donkere meer grijze kleur. Als de stof koperionen had bevat zou er een neerslagreactie hadden moeten ontstaan bij mengen met natronloog, dus dat zit er niet in.
 
Ik heb wat rondgekeken in de BiNaS en denk persoonlijk dat het CrCl3.6H2O is, ik moet dit alleen nog gaan bewijzen. Ik vind het bewijzen dat het een hydraat is alleen lastig, aangezien ik het residu dat overblijft na de verbranding niet mag gebruiken. De kleur van de stoffen is namelijk exact hetzelfde en het is een hydraat. Ook is die stof in gedehydrateerde vorm paars, wat duidt op de paars/roze kleur na de verbranding.

Berichten: 460

Re: Mysterieuze stof

Het lijkt me inderdaad zeer waarschijnlijk. Bovendien duidt het feit dat je het "verbranden"product niet mag gebruiken ook te verklaren. Grote kans dat een deel van de Chroom 3 geoxideerd is tot Chroom VI. Of in ieder geval je school hier (terecht) bang voor is, en je hier niet mee wil laten werken.  

Berichten: 12.262

Re: Mysterieuze stof

Het zou kunnen, maar het heeft wel een paar lastige punten: Stel dat je het zou oxideren tot chroom-6-oxide (wat paars is), dan zou dat vervolgens weer ontleden tot chroom-3-oxide in de vlam, met als resultaat een donkergroene stof. 
 
Maar goed, stel even dat we aannemen dat het om chroom-3-chloride gaat, dan is er wellicht een relatief eenvoudige manier om dat te verifieren: je zou het kunnen drogen in een dessicator, eventueel met matige verwarming en dergelijke. CrCl3.6H2O is groen van kleur, maar droog CrCl3 is paars. 
 
Ik heb geen praktische ervaring met dit proces, dus geen idee hoe lang het zou duren voor zover het uberhaupt werkt, maar het is wel een aardig bewijs. 
 
Anderzijds zou je dit hele verhaal niet hoeven doorlopen als je toegang had tot een beetje fatsoenlijke apparatuur als een UV/VIS spectofotometer waarbij je het direct kunt bepalen door het op te lossen in water en een spectrum te bekijken. 
Victory through technology

Reageer