moeilijke integraal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

moeilijke integraal

hoe zou je integraal oplossen:

§ vkw[1-z] .dz ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: moeilijke integraal

Moeilijk?

:roll: :D (1-z) dz = :D (1-z)1/2 dz = - :P (1-z)1/2 d(1-z) = -2/3 (1-z)3/2 + C

Berichten: 130

Re: moeilijke integraal

welke techniek is me dat ?

en waarvan komt dat -teken bij de 3de stap ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: moeilijke integraal

Overgang van dz naar d(1-z) geeft een min-teken, eigenlijk is het impliciet van wat je zou kunnen doen met een substitutie y = 1-z dus -dy= dz

Berichten: 251

Re: moeilijke integraal

Je kunt ook beginnen met het gegeven dat de integraal het tegenovergestelde is van de diferentiaal:

Dan moet je deze vergelijking oplossen voor a

(a*(1-z)3/2)' = :D (1-z)

1) a = :roll: (1-z) / ((1-z)3/2)'

2) a = :P (1-z) / (3/2)* :P (1-z)*-1

3) a = 1 / -(3/2)

4) a = -2/3

:P :D (1-z) = -2/3*(1-z)3/2 +C

Je ziet nu in stap 2) dat de min afkomstig is van de kettingregel.

Berichten: 130

Re: moeilijke integraal

stel: en bol

de ladingsdichtheid wordt gegeven door x^2 + y^2 . De vgl van het oppervlak van de bol is: x²+y²+z² = 4 . Men vraagt de lading op het boloppervlak. dan veronderstel ik dat ik de ladingsdichtheid moet integreren over ht boloppervlak...

omrekenen naa bolcoordinaten levert volgens mij op: de ladingsdichtheid = r².sin²(fie)

kan iemand deze (drie)dubbele integraal uitrekenen aub ?de uitkomst zou 128.PI/3 moeten zijn. Maar ik bekom altijd PI. 2^3/3

grenzen van fie: 0 tot PI

grenzen van teta: 0 tot 2PI

grenzen van r: 0 tot 2 ( de straal van de bol eigenlijk, dus ik veronderstel dat ik dat juist heb ??)

§§§ r².sin²(fie) . dr.d(teta).d(fie)

§§ (r^3)/3 . sin²(fie) . d(teta).d(fie)

§§ (2^3)/3 . sin²(fie) . d(teta).d(fie)

(2^3)/3 §§ sin²(fie) . d(teta).d(fie)

...iemand ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: moeilijke integraal

...iemand ?
Misschien zou je hier beter een nieuwe topic voor starten.

Het zou ook wel leuk zijn als je nog even reageert op de antwoorden die gegeven zijn op je vorige vraag, begrijp je dat nu of niet? Op z'n minst uit elementaire beleefdheid mag je dat toch wel doen, net zoals hier waar ik op het einde op jouw vraag die A en B bepaal, waarop jij dan gewoon niets meer zegt maar een nieuwe vraag stelt. Als er geen reactie is na minder dan 2 uur durf je vragen of "niemand" antwoordt (zoals hier), maar wanneer dat dan wel gebeurt kan er blijkbaar geen reactie meer van af.

Misschien maak ik me druk om niks, maar ik vind het geen stijl en wou het er even uit. Het ontmoedigt mij in elk geval om geduldig verder te helpen en misschien anderen ook wel.

Berichten: 251

Re: moeilijke integraal

Misschien zou je hier beter een nieuwe topic voor starten.


Het gaat inderdaad over heeeel iets anders ineens [wortel]

Berichten: 22

Re: moeilijke integraal

Betse TD!, ik begrijp niet waarom jij nog überhaupt de moed opbrengt om op de vragen van Zwolle te reageren. Als ik zie dat hij bovenstaande integraal niet kan oplossen, hebben we volgens mij te maken met of een grappenmaker of een absolute wiskunde-imbeciel.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: moeilijke integraal

Als je integralen voor de eerste keer ziet is dat misschien niet evident :wink:

Reageer