Nuclidemassa berekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Nuclidemassa berekenen

Hallo. Ik moet een oefening maken over het berekenen van de nuclidemassa van een isotoop van koolstof. Ik heb de atoommassa gegeven en ik heb de nuclide massa van 1 van de 2 isotopen gegeven. 
 
Het gaat hier specifiek over het atoom koolstof C. Deze heeft 2 isotopen: 12C en 13C. De nuclidemassa van 13C is 13,00335 en de atoommassa van koolstof is 12,01115. 
 
De vraagstelling is om de nuclidemassa van 12C te berekenen uitgaande van deze gegevens.
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Nuclidemassa berekenen

Ik neem aan dat 12,01115 de gemiddelde nuclidemassa is? Zo ja, welk gegeven heb je dan nog meer nodig om de massa van 12C te kunnen berekenen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: Nuclidemassa berekenen

Het is namelijk zo dat ik de formule: atoommassa = som (voorkomingspercentage x nuclidemassa) moet gebruiken, waarbij ik het ene voorkomingspercentage(molpercentage) gelijk stel aam 'x' en het andere aan '1-x'. Hier kan ik dat echter niet gebruiken aangezien de nuclidemassa maar van één isotoop is gegeven en niet van beide.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Nuclidemassa berekenen

Weet je zeker dat de opgave zo klopt? Post voor de zekerheid eens de letterlijke tekst van de opgave.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer