Caffeïnegehalte bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Caffe

Hallo,
 
Ik wil voor een onderzoek verschillende methoden gebruiken om het caffeïnegehalte te bepalen in verschillende producten (denk aan Cola en koffie).
Ik weet dat dit mogelijk is door gebruik van een HPLC. Zijn er nog meerdere methoden mogelijk? En hoe zou ik deze andere methoden uit kunnen voeren?
 
Alvast bedankt,
 
Saxionstudent

Berichten: 772

Re: Caffe

Mogelijke alternatieven zijn papierchromatografie en het daaraan gerelateerde TLC (= thin layer chromatografie). Hierover werden op dit forum al één en ander neergeschreven. Gebruik de zoekfunctie om de desbetreffende topics terug te vinden. Verder bestaan er ook spectrofotometrische bepalingen. Als laatste wil ik ook nog even aangeven dat dit ook mogelijk is d.m.v. GC-MS. Dit is wel iets minder evident/accurraat dan HPLC analyse, wat eigenlijk de standaard methode is.
 
Wat de methodes betreffen, voor elke analysemethode zijn er veel varianten, die vaak van onderzoeksgroep tot onderzoeksgroep verschillen, vooral inzake de concentraties van bepaalde reagentia die gebruikt worden. Kijk eens rond in de literatuur, en probeer uit. Over caffeïnebepaling is zeer veel terug te vinden. 

Reageer