[Natuurkunde] Snelheid van geluid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 114

[Natuurkunde] Snelheid van geluid

Denken jullie dat het mogelijk zou zijn om de snelheid van het geluid op te krikken, of juist afremmen?

Ik had namelijk gelezen dat men de lichtsnelheid had kunnen stilzetten.

Hier stond dat: http://www.tweakers.net/nieuws/36964

Groeten, Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: [Natuurkunde] Snelheid van geluid

bazzz schreef:Denken jullie dat het mogelijk zou zijn om de snelheid van het geluid op te krikken, of juist afremmen?

Ik had namelijk gelezen dat men de lichtsnelheid had kunnen stilzetten.

Hier stond dat: http://www.tweakers.net/nieuws/36964

Groeten, Bas
Volgens mij kan je de lichtsnelheid niet lager maken (het is een constante) maar je kan wel de snelheid van licht verlagen. Met geluid moet het ook lukken; het zijn trillingen dus er zou snelheidsverschil kunnen optreden bij wisseling van medium.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Natuurkunde] Snelheid van geluid

Tuurlijk: de geluidssnelheid in metaal is wel 5000 m/s, terwijl deze in water bijvoorbeeld maar zo'n 1500 m/s is.

Tevens verplaatst naar natuurkunde.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 114

Re: [Natuurkunde] Snelheid van geluid

Kan je alle trillingen vertragen dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Natuurkunde] Snelheid van geluid

De snelheid waarmee iets trilt is afhankelijk van het medium. Zoals Elmo al zegt, geluid heeft een andere snelheid door water dan door metaal. Dit geldt voor elke trilling.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] Snelheid van geluid

Ger schrijft:
De snelheid waarmee iets trilt is afhankelijk van het medium


Sorry, toch even kommaneuken: de snelheid waarmee een trilling zich voortplant is afhankelijk van het medium. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] Snelheid van geluid

Over licht:

Een lichtdeeltje (foton) zelf kun je niet vertragen en rijst altijd met de snelheid van het licht.

Maar bijvoorbeeld in ramen gaat een bundel van fotonen een stuk minder snel omdat atomen de lichtdeettjes kunnen "ophouden" simpel gezegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Natuurkunde] Snelheid van geluid

Ger schrijft:
De snelheid waarmee iets trilt is afhankelijk van het medium


Sorry, toch even kommaneuken: de snelheid waarmee een trilling zich voortplant is afhankelijk van het medium. :D


Je hebt gelijk meester :roll:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Natuurkunde] Snelheid van geluid

Ger schrijft:
De snelheid waarmee iets trilt is afhankelijk van het medium
Sorry, toch even kommaneuken: de snelheid waarmee een trilling zich voortplant is afhankelijk van het medium. :D
Ha leuk, dat spelletje kan ik ook! :roll:

De snelheid van de trilling is ook afhankelijk van het medium: dat is namelijk de eigenfrequentie van het materiaal, en dat is een materiaalparameter die bepaald wordt door o.a. de massa's van de atomen en de rooster(veer)constantes. :D
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 114

Re: [Natuurkunde] Snelheid van geluid

haha, volgens mij kan je zo echt oneindig verder gaan :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] Snelheid van geluid

haha, volgens mij kan je zo echt oneindig verder gaan   :roll:
Nou, ik denk dat we het wel ver gehad hebben, Ger en ik spraken over het voortplantingsmedium, Elmo over de trillingsbron. (En over Elmo's verhaal om een trillingsbron als medium te beschouwen ben ik nog niet uit, we praten dan toch eigenlijk niet meer over snelheid maar over frequentie.)

We zouden nog kunnen gaan kijken naar de waarnemer, maar als die een andere trillingssnelheid waarneemt dan er in werkelijkheid is denk ik dat er iets mis is met de waarnemer.

Dus ik denk dat als we hierover oneindig verder gaan debatteren dat we dan eerder filosofisch dan fysisch moeten gaan denken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer