Meneer Van Dale!

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Meneer Van Dale!

Volgens internationale regels die nu zouden gelden,is de hollandse ezelsbrug van meneer van Dale niet meer geldig!

Ik vraag me af wat er dan klopt van berekeningen,die vroeger werden uitgevoerd op basis van die regel en bij herberekening nu dus een andere uitkomst zouden geven.

Wanneer werd die int.regel ingevoerd?

NB.

Ik voerde vanaf 1949 tot de invoering van de computer altijd berekeningen uit met de rekenlat en op basis van Meneer van Dale.Geen enkele constructie stortte in! 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Meneer Van Dale!

Welke internationale regels zouden er nu moeten gelden dan, die niet meer in overeenstemming zijn met MvD?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meneer Van Dale!

Het is in elk geval nu fout, meer informatie vind je op wisfaq.
Welke internationale regels zouden er nu moeten gelden dan, die niet meer in overeenstemming zijn met MvD?
Haakjes

Machtsverheffen (Worteltrekken)

Vermenigvuldigen (Delen)

Optellen (Aftrekken)

Ook van belang: binnen een regel is er geen prioriteit en geldt er van links naar rechts.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Meneer Van Dale!

Voor diegenen aan wie MvD niet goed werd uitgelegd leek het net of optellen moest gebeuren voor je ging aftrekken, of vermenigvuldigen voordat je ging delen. MvD gaat worteltrekken ná vermenigvuldigen of delen, en MvD had geen haakjes om zijn jas aan op te hangen.......

MvD is dus niet compleet en mogelijk verwarrend. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Meneer Van Dale!

Is deze dan ooit goed geweest? Ik gebruikte dit:

wacht meneer van dale op antwoord?
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Meneer Van Dale!

Hopelijk wacht meneer van Dale op antwoord

lijkt me dan beter, en er even bij uitleggen dat delen/vermenigvuldigen en aftrekken/optellen onderling eigenlijk geen rangorde kennen.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meneer Van Dale!

Dan nog moet je er rekening mee houden dat W/M, V/D en O/A onderling gelijkwaardig zijn en dus niet (zoals zo'n regel misschien doet vermoeden) afhangen van hun onderlinge volgorde in het geheugensteuntje.

Juist: 5*6/3*2 = 30/3*2 = 10*2 = 20

Fout: 5*6/3*2 = 30/6 = 5

Re: Meneer Van Dale!

TD! schreef:Juist: 5*6/3*2 = 30/3*2 = 10*2 = 20

Fout: 5*6/3*2 = 30/6 = 5
Als ik een deling schrijf gebruik ik daarvoor een horizontale streep met een duidelijk onderscheiden teller en noemer. Het typisch Nederlandse ":" teken voor een deling werd al door niemand meer gebruikt, behalve in verhoudingen, bijv.

a:b:c = 1:2:3 en daarin is ":" niet helzelfde als een deling. 1 : 2 : 3 = 1 : 1+1 : 6/2.

Als je het Amerikaanse "/"-teken gebruikt voor een deling, dan moet je ook de Amerikaanse rekenregels voor "/" gebruiken en daar is 3/5*2 = (3/5)*2.

Voor mij is er niets veranderd en er zijn geen oude berekeningen die nu ineens een andere oplossing geven.

Berichten: 36

Re: Meneer Van Dale!

Hallo, Mieke Willems Vaart Dikwijls Op en Af.

Haakjes uitwerken

Machtsverheffen (kwadrateren is een voorbeeld hier van), Worteltrekken

Vermenigvuldigen, Delen

Optellen, Aftrekken.
"The best way to predict the future is to prevent it" *Alan Kay*

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meneer Van Dale!

Als je het Amerikaanse "/"-teken gebruikt voor een deling, dan moet je ook de Amerikaanse rekenregels voor "/" gebruiken en daar is 3/5*2 = (3/5)*2.
Dit is toch niet louter de 'Amerikaanse rekenregel'? Vermenigvuldigen en delen gaan zoals ze van links naar rechts voorkomen, dus 3/5*2 is inderdaad (3/5)*2 en niet 3/(5*2), zowel hier als in Amerika - dacht ik...

Re: Meneer Van Dale!

Dit is toch niet louter de 'Amerikaanse rekenregel'? Vermenigvuldigen en delen gaan zoals ze van links naar rechts voorkomen, dus 3/5*2 is inderdaad (3/5)*2 en niet 3/(5*2), zowel hier als in Amerika - dacht ik...
Volgens MvD gaat vermenigvuldigen VOOR delen, maar zijn optellen en aftrekken gelijkwaardig.

4:2x2 = 1 !!! (altijd zo geweest)

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Meneer Van Dale!

Het is toch een beetje "logisch" welke stappen je eerst moet zetten, allé ik heb die regelkes nooit gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meneer Van Dale!

PeterPan schreef:Volgens MvD gaat vermenigvuldigen VOOR delen, maar zijn optellen en aftrekken gelijkwaardig.

4:2x2 = 1 !!! (altijd zo geweest)
Vandaar dat MvD fout is, ook vermenigvuldigen en delen zijn gelijkwaardig, jouw opgave is dan ook gelijk aan 4.

Wat wel kan is dat jij met ":" iets 'speciaals' bedoelt (die indruk kreeg ik al van je vorige reply), maar als het de gewone deling is (die in wiskundige in-line notatie gewoonlijk met een slash genoteerd wordt, vermenigvuldiging niet met x maar met *) dan is het niet 1, hoewel dit in Nederland wel tot voor kort vaak zo onderwezen werd.

Zo wordt het althans in België onderwezen en is het ook te lezen in verscheidene antwoorden van DrMath en op de (Engelstalige) wikipedia. Uiteraard is het slechts een kwestie van conventie en kan deze niet algemeen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Meneer Van Dale!

...hoewel dit in Nederland wel tot voor kort vaak zo onderwezen werd.
Nu idd ook niet meer, het is compleet weg uit alle boeken.

Wat mij betreft heeft dit topic zijn hoogtepunt gehad.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Reageer