Kan minerale olie mechanisch worden gekraakt.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 582

Kan minerale olie mechanisch worden gekraakt.

Ik hoorde onlangs een verhaal dat olie, bijv. in tandwielkasten en versnellingsbakken mechanisch kan worden gekraakt waardoor de olie in kwaliteit inboet.

Ik betwijfel of dat werkelijk kan maar ik weet het niet zeker.

Kan iemand mij daar een antwoordt op geven.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 1.379

Re: Kan minerale olie mechanisch worden gekraakt.

Smeerolie in tandwielkasten gaat door twee oorzaken in kwaliteit achteruit:

1. Chemische aantasting door oxydatie. Hierdoor ontstaat verzuring.

2. Mechanische aantasting door slijtage van bewegende metalen onderdelen in de olie.

Hierdoor komt er fijn verdeeld metaal ( hoofdzakelijk ijzer) in de olie Dat metaal wordt geoxydeerd door de zuurstof die in de olie is opgelost. Daardoor ontstaat een zwarte slurrie van metaaloxyden

Bij cylindersmering in een verbrandingsmotor komen daar nog verbrandingsresten bij, waaronder fijn verdeelde koolstof.

Om al deze redenen moet smeerolie regelmatig ververst worden. In olie zit altijd zuurstof, O2 . De oplosbaarheid van zuurstof in olie is zelfs groter dan in water.

H.Zeilmaker.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 582

Re: Kan minerale olie mechanisch worden gekraakt.

hzeil schreef:Smeerolie in tandwielkasten gaat door twee oorzaken in kwaliteit achteruit:

1. Chemische aantasting door oxydatie. Hierdoor ontstaat verzuring.  

2. Mechanische aantasting door slijtage van bewegende metalen onderdelen in de olie.

Hierdoor komt er fijn verdeeld metaal ( hoofdzakelijk ijzer) in de olie Dat metaal wordt geoxydeerd door de zuurstof die in de olie is opgelost. Daardoor ontstaat een zwarte slurrie van metaaloxyden

Bij cylindersmering in een verbrandingsmotor komen daar nog verbrandingsresten bij, waaronder fijn verdeelde koolstof.

Om al deze redenen moet smeerolie regelmatig ververst worden. In olie zit altijd zuurstof, O2 .   De oplosbaarheid van zuurstof in olie is zelfs groter dan in water.

H.Zeilmaker.
O.k. bedankt. De olie gaat wel in kwaliteit achteruit maar niet door het mechanisch geweld.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer