[Exponential decay?] Brandstofcel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 51

[Exponential decay?] Brandstofcel

Ik heb de stroomsterkte gemeten van een brandstofcel. Als ik het meet, dan daalt de stroomsterkte heel snel en vertraagt de reactie. Nu zoek ik ene goede verklaring, ik heb er eentje in het Engels maar weet niet goed hoe ik het moet vertalen in Nederlandse termen.

De reactie is afhangend van het aantal reagentia met een katalysator? Exponential decay in het Nederlands?

Exponential decay is common in physics and biology.

One good example is radioactive decay.

Another is Newton's Law of Cooling.

In our case, it is also common in chemical reactions that involve catalysts.

The rate of the reaction depends on the availability of the reactants.

The more reactants, the faster the reaction proceeds.


Thanks

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Exponential decay?] Brandstofcel

Exponentieel verval.

Als je dit echt interessant vind raad ik je aan om je te verdiepen in reacite kinetiek.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.379

Re: [Exponential decay?] Brandstofcel

De achteruitgang van de stroom bij een brandstof cel is een combinatie van fysische en chemische factoren. De concentratieveranderingen in een niet-geroerde electroliet leiden altijd tot een decay. Of dit exponentieel is hangt af van de geometrie. Het is wel exponentieel aan een vlakke wand in een oneindig uitgestrekte electroliet.

Dit is dus het diffusieaspect.

Daarnaast heb je nog het reactiekinetische aspect. De katalyse aan de electroden kan langzaam achteruitgaan door adsorbtie vanuit de electroliet van stoffen die de electroden langzaam "vergiftigen". Af en toe moet je de electroden regeneren om ze weer actief te maken.

Je hebt dus gelijktijdig te maken met diffusie- en katalyseaspecten. Dit samen leidt tot ongeveer een exponentieel verval. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer