Gloeiplant licht op bij dorst

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 477

Gloeiplant licht op bij dorst

AMSTERDAM - Studenten van een hogeschool in Singapore hebben een plant ontwikkeld die licht geeft als hij water nodig heeft. De studenten hebben het DNA van een plant gewijzigd door het fluorescerende gen van een kwal te gebruiken. Zodra de plant gestresst raakt door watergebrek licht hij op.

Lees meer...

Bron: NU.nl Wetenschap

NU.nl Rich Site Summary

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Gloeiplant licht op bij dorst

Vraag is, als een gestresst konijntje daarvan eet, gaat het dan ook gloeien in het donker??

Ik vind dit soort gentechnologie wel leuk, maar ik weet niet of we het nou niet zo ingewikkeld aan het maken zijn dat er vandaag of morgen iets serieus misgaat.

Eén gen heeft een effect, maar een toevallige combinatie van genen en wie weet wat er gebeurt.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Gloeiplant licht op bij dorst

dat is het leuke eraan: genen worden beïnvloedt door operators (en promotors), en die operator fungeert als schakelaar. Als er te weinig van een bepaalde stof is (in dit geval water), gaat de schakelaar "aan", en wordt het gen afgelezen. Dat systeem is niet geheel lekvrij, maar werkt idd ook wel op combinaties van genen. Ik zie er geen gevaar in, eerlijk gezegd. Er is al heeel erg veel bekend over het genoom en de werking ervan.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Gloeiplant licht op bij dorst

Vraag is, als een gestresst konijntje daarvan eet, gaat het dan ook gloeien in het donker??
Alle stoffen worden toch eerst afgebroken alvorens ze worden opgenomen?

Ik kan me echt geen zorgen maken over dit soort experimenten. Volgens mij is de enige plek waar een over dorst klagende plant meer kans op overleven heeft is bij mensen. Ik zou zo'n plant trouwens direct in huis halen! :roll:

Berichten: 166

Re: Gloeiplant licht op bij dorst

Nu.nl-feed schreef:AMSTERDAM - Studenten van een hogeschool in Singapore hebben een plant ontwikkeld die licht geeft als hij water nodig heeft. De studenten hebben het DNA van een plant gewijzigd door het fluorescerende gen van een kwal te gebruiken. Zodra de plant gestresst raakt door watergebrek licht hij op.

Lees meer...

Bron: NU.nl Wetenschap

NU.nl Rich Site Summary
Hmm, maar als een plant gestresst raakt, is het dan niet al te laat?

En als een boer dit wilt gebruiken bij zijn planten, dan hebben de vruchten van die plant ook dit fluoriserende gen, dat moet dan niet schadelijk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Gloeiplant licht op bij dorst

Quyxz schreef:
Nu.nl-feed schreef:
En als een boer dit wilt gebruiken bij zijn planten, dan hebben de vruchten van die plant ook dit fluoriserende gen, dat moet dan niet schadelijk zijn.
ik denk dat een boer zo ook wel weet hoe hij zn planten moet verzorgen en wanneer ze water en voeding nodig hebben, ik vind dit wel een erg leuk iets voor bijvoorbeeld in studentenhuizen, of bij mensen thuis die altijd de planten vergeten... als je savonds t licht uit doet en je ziet je plant nog; ohhhja! t is meer een grappige vinding voor de luie onnadenkende mens, niet echt iets dat een nut gaat hebben in de industrie lijkt me

Berichten: 590

Re: Gloeiplant licht op bij dorst

Het lijkt wel een rage om overal maar Green Fluorescent Protein in te stoppen!

http://images.google.nl/images?hl=nl&q=gre...ken&sa=N&tab=wi

Het praktische nut van de gemanipuleerde plant lijkt me bedenkelijk, maar het is natuurlijk in het kader te zien van wetenschappelijk onderzoek naar zaken die wel van belang zijn. En dan nog is het maar de vraag hoe iets potentieel nuttigs dan weer uitpakt. Zo was er eens een groep wetenschappers die van mening waren dat de kindertjes in Afrika geholpen waren met gemanipuleerde rijst waar vitamine A in zit. Uiteindelijk is het gelukt om de rijst vit A te laten maken, maar je moet nog altijd drie kilo van die rijst per dag eten om aan de dagelijkse behoefte te voldoen...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gloeiplant licht op bij dorst

Alle stoffen worden toch eerst afgebroken alvorens ze worden opgenomen?
Klopt: onder andere DNA (fragmenten) worden door nucleasen afgebroken. Maar zelfs als er eentje doorheen glipt, kan het nooit in het menselijk genoom worden opgenomen..

Wat link is aan muteren, is dat je plantje stoffen kan gaan produceren die hij eerst niet maakte. Als je uitgaat van een voor de mens onschadelijke plant, kan hij na de mutatie best een schadelijk zijn.

Een ander nadeel is dat de mutant nu misschien beter kan overleven dan de ongemuteerde plant. De mutant zal het nu winnen van de ongemuteerde plant.. Daar zouden op lange termijn best nadelen aan kunnen zitten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Gloeiplant licht op bij dorst

:P We bedenken een stofje waardoor zo'n plant bijvoorbeeld onverteerbaar wordt, beter kan overleven, en dat daarna de hele natuur ligt overhoop ligt? Is dat een serieus risico? De ene soort plant neemt, denk ik toch, net zo min dna over van de andere, als wij dat doen van het eten van die planten.

Ik denk trouwens nog steeds dat een groen konijn (maar dan niet lichtgevend), meer kans maakt om te overleven dan een bruin konijn. Net zoals vogels, reptielen, kikkers, insecten en soldaten vaak groen zijn. En gisteren droomde ik van groene meisjes in groene rokjes. Niets mis mee :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gloeiplant licht op bij dorst

Volgens mij haal je nu twee dingen die ik zei door elkaar.

- door een mutatie kan een onschadelijke plant, schadelijk worden (voor wie of wat het plantje dan ook eet). Als mens maak je honderden verschillende eiwitten in je cellen. Er is maar een kleine mutatie nodig om zo'n eiwit zijn functie te ontnemen of zijn functie te veranteren. Op deze manier kan een stof die je produceerd, schadelijk zijn.

Heel extreem voorbeeld: sperziebonen zouden een neurotoxine kunnen gaan produceren (ik weet: niet reeel, maar dat zeg ik: extreem voorbeeld).

- door een mutatie kan een plant een andere plant overwoekeren. Ik had het niet over "dna overnemen", maar over een plant die beter geschikt is voor zijn omgeving (dan de ongemuteerde). Survivall of the fittest.

Een groen konijn heeft een betere schutkleur dan een bruinig konijn? In een korenveld? In de sneeuw?

Sneeuwkonijnen zijn niet voor niets wit. Blijkbaar is dat de kleur die het beste voor ze werkt - anders waren ze er al lang niet meer gewees, toch?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Gloeiplant licht op bij dorst

Heel extreem voorbeeld: sperziebonen zouden een neurotoxine kunnen gaan produceren (ik weet: niet reeel, maar dat zeg ik: extreem voorbeeld).
Als ik een sperzieboon was, had ik dat al lang gedaan. :roll: Maar stel nu dat het echt zover komt, denk je dat die planten een kans maken in de vrije natuur? Daar heeft de natuur dat soort grappen in de evolutie toch allang uitgeprobeerd, lijkt mij.
Een groen konijn heeft een betere schutkleur dan een bruinig konijn? In een korenveld? In de sneeuw?
Een groen konijn heeft een betere schutkleur, daar waar reptielen, vogels en insecten ook groen zijn.

Reageer