Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Onze prof van analyse liet vallen dat de rij van Fibonacci 'oneindiger' is als :roll: , en dat dit niet zo moeilijk te bewijzen is. Iemand een idee?

Berichten: 294

Re: Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

raar... kzou zegge dat omgekeerd is, finja, meesten denk ek.. fibonacci is toch deelverzameling van N?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Onze prof van analyse liet vallen dat de rij van Fibonacci 'oneindiger' is als   :roll: , en dat dit niet zo moeilijk te bewijzen is. Iemand een idee?
Wat bedoel je met 'oneindiger', of wat bedoelt hij ermee?

Berichten: 718

Re: Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Op welke wijze bedoelt je professor dat eigenlijk? Hij kan het in ieder geval niet over kardinaliteit of iets dergelijks hebben.

Berichten: 232

Re: Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Ik denk dat hij iets bedoelde in de trent van dat het hoogste element van de rij van Fibonacci, moest je dat kunnen vinden, hoger zou zijn als het hoogste van :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Dat lijkt me onzin, ofwel begrijp ik niet goed wat je (of hij) bedoelt.

Kun je misschien zeggen in welke context hij dit zei, bij wel hoofdstuk, waar waren jullie mee bezig? Dan hebben we een beter idee in welke richting het te zoeken, want nu is het gokwerk. Zowel de rij van Fibonacci als de verzameling :P is onbegrensd, er is geen 'hoogste/grootste element'.

De elementen in de rij van Fibonacci gaan natuurlijk wel "sneller" naar :P dan :P , als hij daar op doelt. Ik bedoel dan dat je met elke n uit :roll: het n-de Fibonacci-getal Fn kan laten overeenkomen, en dan zal Fn sneller stijgen dan n.

Berichten: 232

Re: Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Hm, ik kom er niet uit, ik heb in de les alleen maar die ene zin opgeschreven :roll: dus ik zal gewoon mijn prof mailen en dan zal ik het jullie laten weten!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Is goed, ik ben benieuwd :roll:

Berichten: 33

Re: Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Eenvoudig gezien zou ik gewoon zeggen dat de rij Fibonaccigetallen sneller naar oneindig gaat dan
\($mathbb{N}$[tex].\)

Berichten: 232

Re: Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Ja inderdaad, die zin van 'oneindiger' klonk veel leuker en interessanter dan het eigenlijk is. Het antwoord van mijn prof:

De rij van Fibonacci is: 1,1,2,3,5,8,13 etc.

De rij natuurlijke getallen is: 0,1,2,3,4,5,6 etc.

Op het eerste getal na zijn de getallen van het rijtje Fibonacci-getallen systematisch groter dan de rij natuurlijke getallen.

Als deze laatste rij dan al naar oneindig convergeert, dan convergeert de (grotere) rij Fibonacci's zeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Rij Fibonacci vs. Natuurlijke getallen

Als deze laatste rij dan al naar oneindig convergeert, dan convergeert de (grotere) rij Fibonacci's zeker.
"Naar oneindig convergeren" vind ik een beetje paradoxaal klinken, volgens mij hebben we het dan eerder over divergeren. Het is maar wat je wil natuurlijk :roll:

Reageer