het woord "fan"

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 477

het woord "fan"

Eigenlijk is mijn probleem vrij simpel; het is namelijk zo dat ik niet weet hoe ik de woorden "star trek fan" moet combineren. Ik schrijf een verhaaltje voor een tijdschrift, en het is wel van belang dat ik deze woorden op een juiste manier bij elkaar zet.

- Star Trek-fan

- Star Trek fan

- Star Trekfan

Of moet "Star Trek" (de beroemde serie) zonder hoofdletters geschreven worden? Zijn er nog andere mogelijkheden? Weet iemand hoe het officieel geschreven moet worden?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 131

Re: het woord "fan"

Marco van Woerden schreef:Eigenlijk is mijn probleem vrij simpel; het is namelijk zo dat ik niet weet hoe ik de woorden "star trek fan" moet combineren. Ik schrijf een verhaaltje voor een tijdschrift, en het is wel van belang dat ik deze woorden op een juiste manier bij elkaar zet.  

- Star Trek-fan

- Star Trek fan

- Star Trekfan

Of moet "Star Trek" (de beroemde serie) zonder hoofdletters geschreven worden? Zijn er nog andere mogelijkheden? Weet iemand hoe het officieel geschreven moet worden?
Zo iemand heet toch een "Trekkie"?

Maar zonder dollen, het is:

"Star Trek-fan" of "Star Trekfan".

De tweede vorm is minder duidelijk, dus die zou ik niet gebruiken. "Star Trek fan" is officieel fout, omdat samenstellingen van twee zelfstandige naamwoorden in het Nederlands nu eenmaal aaneengeschreven moeten worden met hoogstens een koppelteken ter verduidelijking (De spatie in "Star Trek" blijft echter staan omdat die deel uitmaakt van een eigenaam).

Berichten: 477

Re: het woord "fan"

Dank je wel. En de hoofdletters worden kennelijk behouden?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 131

Re: het woord "fan"

Dank je wel. En de hoofdletters worden kennelijk behouden?
Hoogstwaarschijnlijk wel, maar er is de laatste tijd door de Taalunie nogal gesleuteld aan de regels m.b.t. het gebruik van hoofdregels, en ik moet bekennen dat ik die regels zelf veel te lastig vind om toe te passen en dat ik geen moeite doe ze te onthouden.

Hou het er maar gewoon op dat een eigennaam in een samenstelling gewoon op dezelfde manier wordt geschreven als wanneer hij los voorkomt. Meestal is het resultaat dan hetzelfde als wanneer je de officiële spelling gebruikt, en het spaart een hoop kopzorgen.

Reageer