Manometer

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Manometer

Ik zit met de volgende vraag:

De beide benen van een manometer hebben een doorsnede van 1cm^2. De barometerdruk is juist 1.10^5. De manometer is gevuld met kwik. Men wil bij constante temperatuur de druk van de afgesloten hoeveelheid lucht op 3.10^5 Pa brengen.En de afgesloten hoeveelheid lucht heeft een hoogte van 9cm. De dichtheid van kwik is 13600 kg/m^3. Het volume kwik dat men daarom in het been moet gieten bedraag: a. 156 cm^3 b. 231 cm^3 c. 162 cm^3 d. 150 cm^3. dit is dus de vraag. Ik heb er zelf natuurlijk ookal over nagedacht, ik denk namelijk dat de g cm 3 x zo klein wordt, want de druk wordt 3 x zo groot en dus stijgt het kwik 6 cm. Maar verder kom ik niet! Zouden jullie me please kunnen helpen> Groetjes k.

Re: Manometer

Ik ga er vanuit dat het zo'n U buis is. Druk wordt 3x zo groot dus Vlucht wordt idd 3 x zo klein. Dus een "stijging" van het kwikniveau van 6 cm aan beide kanten van de U-buis, dus dat is 12 cm^3.

De opgesloten lucht drukt met 3e5 Pa op het kwik. Aan de andere kant drukt de lucht met 1e5 Pa op het kwik. Aan de atmosfeer-kant moet dus 2e5 Pa extra aan druk gegeven worden door extra kwik toe te voegen om zo evenwicht aan beide kanten te krijgen:

F=P*A

A=1 cm^3 = 1e-4 m^3

P=2e5 Pa

F=20 N

Mkwik=20/9.81=2,039

Vkwik=M/rho_kwik=1,499e-6 m^3=150 cm^3

Vkwik_totaal=150+12=162 cm^3

Reageer