Cola + mentos

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 53

Cola + mentos

Om maar meteen met de deur in huis te vallen...

Zoals de titel al zegt, waarom reageert cola (of limonade misschien ook)

zo heftig met mentos?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Cola + mentos

De arabische gom die in mentos zit drijft alle CO2 uit de cola.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 44

Re: Cola + mentos

Heeft het iets te maken met oppervlaktespanning?

Fluida migreren van lage oppervlaktespanning naar hoge. Kijk maar naar een wijnglas: als je de wijn laat bewegen over het hele glas zal aan de bovenkant een hogere oppervlaktespanning ontstaan doordat al het alcohol verdampt, daardoor zal er wijn naar boven migreren.

Nu in die cola denk ik dat de gom de oppervlaktespanning van het vloeistof verlaagt zodat het CO2 zal migreren naar een plek met hogere oppervlaktespanning. Maar ik ben niet zeker. Volgens mij is de oppervlaktespanning gewoon te laag om nog gasvormig CO2 op te lossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Cola + mentos

Zou die oppervlakte spanning zo'n grote "explosie" kunnen veroorzaken?

De reactie tussen de mentos en cola is bijna instantaan, hoe komt dit?

Een mentos heeft toch een harde buitenkant? Lost die zo snel op in cola dat het een reactie kan veroorzaken?

Berichten: 44

Re: Cola + mentos

Volgens mij zit er ongelooflijk veel CO2 in opgelost? (ik speculeer maar) Probeer eens al het gas in een zak te krijgen, dan weten we hoeveel volume gas erin zit en kan je eens zelf proberen lucht te blazen door zo'n volle colafles en zien hoe hoog het komt.

Berichten: 53

Re: Cola + mentos

Het kan ook zijn dat de cola omhoogspuit

heb daar al een filmpje van gezien...

Berichten: 44

Re: Cola + mentos

Ah ja, nog niet aan gedacht. Als al die CO2 eruit komt is er zeer grote volumetoename die niet kan gerealiseerd worden door die stevige fles en resulteert in drukopbouw. Zelfde als je die fles stevig uitknijpt. Oplossing is gevonden dus.

Berichten: 92

Re: Cola + mentos

Ik heb dit proefje eens gezien in het programma "hoezo" op de belgische televiesie. Daarin kieperden ze een volledige tube mentosjes door middel van een plastic buisje in een vers opengedraaide PLASTIC fles cola.

Ik denk dat de straal cola een meter of vier vijf hoog ging en op het einde zat er bijna niets meer in de fles.

http://www.een.be/televisie1_master/progra...ein/index.shtml

Berichten: 2.746

Re: Cola + mentos

die show is nog niets tegenover een filmpje die ik vorige week bekeken heb op deze link

deze link, maar er iets mee gebeurt, ik denk dat het verwijdert is

hier is een ander

Berichten: 18

Re: Cola + mentos

hmmm....ik vroeg me af, zou ik ook de mentos vrij kunnen laten komen, op het moment dat de fles dicht is (de dop erop)

dan zou er nl. druk ontstaan, en zou de fles openbarsten/de dop eraf lanceren/de onderkant eraf springen (zwakste punt, na de dop)

hoe ik dit wou gaan doen:

1 à 2 (misschien 3 als het past) mentos in een wateroplossendfilmlaag zakje (zoals bij die vaatwas tabletten). en deze in de cola gooien. Ik wou 2 zakjes erin doen (dus 4/6 mentos). En dan snel de dop erop draaien.

Zou dit werken?

Zo ja...dan zal ik proberen om foto's/ film te maken voor op de site :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Cola + mentos

Ik denk niet dat de fles uit elkaar zal klappen: hooguit de dop eraf..

Wat nóg leuker is, is de fles rechtop zetten met de dop aan de onderkant (in een stuk PVC-buis als geleiding voor de eerste meter)..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2.746

Re: Cola + mentos

als petflessen ontploffen is het wel degelijk de fles en niet de dop

zoek eens naar filmpjes met droogijs (daar wordt de druk wel groter dan van mentos-cola)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Cola + mentos

We hebben eens een test gedaan met PET-flessen onder druk als voorbereidend onderzoekje op een prakticum waterraketbouwen voor onze studie. Een fikse compressor, een slang en PET-fles vol water, en een versterkte flessendop met aansluiting en drukmeter, en een afgeschermde waterbak waarbinnen het experiment plaatsvond. Resultaat: de PET-flessen konden ongeveer 18 bar hebben voordat ze fragmenteerden. Vlak voor de ontploffing (die bescheiden was vanwege het feit dat water niet merkbaar expandeert bij bezwijking van de fles) konden we zien dat de PET-fles ongeveer anderhalf keer zo groot (in iedere richting) was geworden als de nominale maat.

Kijk sowieso erg goed uit bij dit soort grappen: als de dop bezwijkt en er een straal vloeistof uit je fles komt kan het zijn dat de fles zelf inderdaad als een waterraket fungeert. Die dingen kunnen vrij hoge snelheden bereiken!

[edit]: de specifieke flessen die we getest hebben waren fanta-flessen. Wellicht zijn cola-flessen nog wat sterker...

Berichten: 18

Re: Cola + mentos

dat met die PVC buis ga ik ook zeker proberen :P

droogijs, waar ergens kun je dat krijgen, en hoeveel kost dat ongeveer (en wat is droogijs in scheikundige benaming?)

aangezien ik nu een digitale camera en véél vrij tijd heb (examenjaar VWO achter de rug :roll: ) ga ik het deze zomer uitproberen en filmen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Cola + mentos

Droogijs is vast CO2; dat had je zelf ook kunnen vinden.

Vanaf hier gaan we oppassen dat we elkaar niet te gevaarlijke dingen aanraden. Fragmenten van PET-flessen in je oog is dikke ellende: ga verantwoord om met wat je hier leest. Probeer wat je hier leest niet zelf, als je niet zeker weet dat je de juiste voorzorgsmaatregelen hebt getroffen!

En daarnaast wijken we inmiddels behoorlijk af van de vraag van TS. Gelieve het weer ontopic te posten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer