DNA-onderzoek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

DNA-onderzoek

Is het mogelijk om zonder de hulp van de ouders te weten te komen of je voor de volle 100% zussen bent? Daarmee bedoel ik dat je er dan achter kan komen of je allebei de zelfde vader hebt.

Zo ja wat zijn dan ongeveer de kosten en hoe dienen wij te handelen om zo'n test te doen?

Zo nee, kan je dan zonder toestemming en wetenschap van de vader toch het DNA laten testen door bijvoorbeeld een haar van hem?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: DNA-onderzoek

ik denk niet dat je zonder toestemming zomaar even iemand zijn dna kan onderzoeken (tenzij misschien bij misdrijf).

hoeveel zo'n onderzoek kost, geen idee: misschien eens horen bij je huisarts, enkele labo's?

Twijfel of je dezelfde vader hebt dan je zus, praat misschien eens met je moeder. doe je dat liever niet, kan je altijd naar je huisarts stappen en je hem/haar jullie probleem voorleggen. hij/zij is gebonden aan zwijgplicht.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: DNA-onderzoek

Dna onderzoek is DUUR. Ga daar maar vanuit. Als ik zo even bekijk wat ik er aan pipetten en chemicalien doorheen jaag + het aantal werkuren, dan moet het wel duur zijn (ik loop stage op een DNA lab van de RuG.)

En of het kan, ik denk het wel, mits je het DNA van de moeder ook hebt, om dingen uit te kunnen sluiten. Misschien heb je dan niet het DNA van je vader nodig, maar dat is wel super omslachtig en erg tijdrovend. Bij jongens ligt dat natuurlijk makkelijker, je kan gewoon de y chromosomen vergelijken. nuja, succes ermee

Re: DNA-onderzoek

Ik denk niet dat je het dna van je vader of moeder nodig hebt voor de test. ze kunnen toch gewoon kijken hoeveel jullie dna overeen komt. als heb overeen komt heb nog z'n 0.weetniet procent kans dat het toevallige overeenkomsten zijn. En ik heb wel een op tv gezien dat je ook een doe het zelf dna test paketje kunt kopen/bestellen dus dan zal het wel niet zo heel duur zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: DNA-onderzoek

ik vrees dat je de resultaten van zo'n doe het zelf dng niet echt kan betrouwen. Ik ken het niet, maar de naam alleen al, zeker als je een bericht ervoor leest hoeveel tijd erin kruipt....

heb je trouwens eens naar jullie bloedgroepen gekeken?

bv als je mama en papa allebei O zijn en jij bent bv O en je zus a: dan klopt er iets niet.

MAAR: als je moeder bv A is en je vader A is het wel mogelijk dat 1 van jullie 2 (of allebei) O heeft
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: DNA-onderzoek

volgens mij werkt het zo

als geen van je ouders b of ab hebben kun je geen b habben

als geen van je ouders a of ab hebben kun je geen a hebben

als geen van je ouders a,b of ab hebben kun je geen ab hebben(of moeder a + vader b ab kan worden weet ik niet)

als je o hebt kan alles

als je ouders allebij o hebben kun je alleen o krijgen.

je kunt ook kijken of je positief of negatief hebt als zij allebij negatief hebben kun je geen positief hebben.

Reageer