klopt deze zin wel?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

klopt deze zin wel?

hoi, ik heb een vraag: vinden jullie dat er iets mis is aan de zin: ik hoop betere cijfers te gaan halen door hard te gaan werken. ik vind die zin niet helemaal oke, volgens mij is het taalkundig niet correct om dat gaan ertussen te gooien, want je haalt betere cijfers niet door te gaan werekn, maar door het werken zelf. ik weet niet of het terecht is. wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: klopt deze zin wel?

aangezien je bij beide werkwoorden "gaan" hebt gebruikt vind ik dat het wel klopt: het duidt allebei op de toekomstige tijd; je bent het dus nog niet aan het doen, maar je gaat het in de toekomst doen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 7

Re: klopt deze zin wel?

maar door ligt direct boven de handeling, en de handeling waardoor je het wil bereiken is niet gaan maar werken, gaan is een hulpwerkwoord. zijn er eigenlijk ook een beetje experts hier indahouse? :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: klopt deze zin wel?

Bij deze bombardeer ik mij voor dit geval tot expert. Ik lees en schrijf al tientallen jaren Nederlands op behoorlijk niveau, en verklaar deze zin van je tot goed Nederlands. Niets mis mee. :roll:

Bij het gebruiken van taal is het niet de bedoeling dat je de foutjes of onvolkomenheidjes gaat zóeken. Het is geen wiskunde. Het leeft. Laten leven.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: klopt deze zin wel?

ik bekijk het vanuit de hoek van de semantiek, niet de grammatica. deze zin is ook in principe niet fout. dus jij snapt me niet helemaal.

Berichten: 7

Re: klopt deze zin wel?

en het is al helemaal geen wetenschappersmentaliteit om niet te zoeken :roll: ik vind taal gewoon interessant en de semantiek ook.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: klopt deze zin wel?

ik hoop betere cijfers te gaan halen door hard te gaan werken

ik hoop betere cijfers te halen door hard te werken

ik hoop betere cijfers gehaald te hebben door hard gewerkt te hebben
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: klopt deze zin wel?

hoi, ik heb een vraag: vinden jullie dat er iets mis is aan de zin: ik hoop betere cijfers te gaan halen door hard te gaan werken. ik vind die zin niet helemaal oke, volgens mij is het taalkundig niet correct om dat gaan ertussen te gooien, want je haalt betere cijfers niet door te gaan werekn, maar door het werken zelf. ik weet niet of het terecht is. wat vinden jullie?
Ik zou er van maken:

Ik hoop betere cijfers te gaan halen door harder te gaan werken.

Maar je originele zin is ook gewoon correct nederlands. Of moet 'nederlands' nou met een hoofdletter? ****... :roll:
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Re: klopt deze zin wel?

zpidermen schreef:Ik zou er van maken:

Ik hoop betere cijfers te gaan halen door harder te gaan werken.

Maar je originele zin is ook gewoon correct nederlands. Of moet 'nederlands' nou met een hoofdletter? ****... :roll:
Een ding is zeker. **** is geen Nederlands.

Foei, schaam je! (dat zit geen woord Engels bij).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: klopt deze zin wel?

PeterPan schreef:
zpidermen schreef:
Ik zou er van maken:

Ik hoop betere cijfers te gaan halen door harder te gaan werken.

Maar je originele zin is ook gewoon correct nederlands. Of moet 'nederlands' nou met een hoofdletter? ****... :roll:
Een ding is zeker. **** is geen Nederlands.
Aha... met een hoofdletter dus! :P
Foei, schaam je! (dat zit geen woord Engels bij).
Foei, schaam je! :P 'dat' moet 'daar' zijn. En eigenlijk moet het ook nog eens met een hoofdletter geschreven worden...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 7

Re: klopt deze zin wel?

mensjessss, begrijp het nou! ik heb het over iets heel subtiels, niet over de grammatica, want ik zie zelf best dat het grammaticaal een correcte zin is. ik bekijk het vanuit de semantische hoek. "harder" verandert er trouwens niets aan :roll:

Berichten: 7

Re: klopt deze zin wel?

het kan wel zijn dat ik je in de war stuur door te zeggen dat het "taalkundig" niet correct is. maar ik bedoel dus niet de grammatica.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: klopt deze zin wel?

semantisch juist, waar twijfel je aan?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 7

Re: klopt deze zin wel?

aan het stukje "te gaan werken". gaan is hier een soort hulpwerkwoord, ondergeschikt aan werken. je haalt betere cijfers door te werken en niet door te gaan. vandaar dat ik het me afvroeg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: klopt deze zin wel?

Volgens mij ga je wel hogere cijfers halen door hard te gaan werken. Door die beslissing te nemen, door die stap te zetten, zullen je cijfers uiteindelijk hoger zijn. Niks mis met je semantiek dus, lijkt me.

p.s. **** staat wel in de dikke van Dale:

**** (de ~ (m.))

1 [inf.] rommel

2 [inf.] hasj of heroïne



**** (tw.)

1 uiting van ergernis, teleurstelling e.d.

Reageer