twee gelijke krachten, tegengestelde richtingen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

twee gelijke krachten, tegengestelde richtingen

Voor de meesten onder jullie vast een inkoppertje, maar ik kwam middels de zoekfunctie niet veel verder.

Stel een trein rijdt 150 km/u.

Ik sta op de trein, kijkend in de richting van waar de trein vandaan komt.

Ik schiet met een pistool een kogel af, deze kogel verlaat onder normale (stilstaande) omstandigheden mijn pistool aan een snelheid van eveneens 150km/u. ('t is maar hypotetisch!)

Wat gebeurt er dan met de kogel als ik vuur staande op de trein? Blijft die dan op dezelfde plek hangen als waar hij zich bevond op het moment dat ik mijn schot loste?

En als ik niet kijk naar waar de trein vandaan komt, maar waar hij naartoe gaat, zal de kogel mij dan raken? Of net een snelheid 300 km/u halen?

Een variant op hetzelfde idee: stel dat ik met mijn wagen aan de snelheid van het licht rij (gesteld dat dat zou kunnen) en ik doe mij lichten aan. Wat zie ik dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: twee gelijke krachten, tegengestelde richtingen

Stel een trein rijdt 150 km/u.

Ik sta op de trein, kijkend in de richting van waar de trein vandaan komt.

Ik schiet met een pistool een kogel af, deze kogel verlaat onder normale (stilstaande) omstandigheden mijn pistool aan een snelheid van eveneens 150km/u. ('t is maar hypotetisch!)

Wat gebeurt er dan met de kogel als ik vuur staande op de trein? Blijft die dan op dezelfde plek hangen als waar hij zich bevond op het moment dat ik mijn schot loste?


Volgens iemand die vast op Aarde staat blijft de kogel op de plaats waar jij hem afschoot, en valt vervolgens vanaf die plaats recht naar beneden.
Een variant op hetzelfde idee: stel dat ik met mijn wagen aan de snelheid van het licht rij (gesteld dat dat zou kunnen) en ik doe mij lichten aan. Wat zie ik dan?
Ik stel helemaal niet dat dat zou kunnen, want dan is zowel de vraag als het antwoord grote onzin, en daar heeft niemand wat aan!
How will it end?

Re: twee gelijke krachten, tegengestelde richtingen

Als je de kogel vanaf de trein schiet dan heeft hij een beginsnelheid van 300 km/h. Voordat je deze kogel hebt ingehaald ligt de kogel al op het spoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: twee gelijke krachten, tegengestelde richtingen

Is zie op geen enkele manier, dat je de kogel ooit in zou halen. :shock:
How will it end?

Re: twee gelijke krachten, tegengestelde richtingen

O M G ... lol ... '''' doemdenker '''' ... are u a dummie ? 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: twee gelijke krachten, tegengestelde richtingen

de kogel wordt toch in de tegenovergestelde richting dan de rijrichting afgeschoten? dan haal je bij mijn weten die kogel ook niet in...

als je in dezelfde richting als de rijrichting schiet, kan je hierover wel spreken natuurlijk, de kogel vertrekt met 300km/h, tegenover iemand op het aardoppervlak, en wordt tegengehouden door wrijving, zijn snelheid vermindert, maar die wrijving zal (denk ik) niet zo sterk zijn dat de trein hem terug inhaalt, de kogel zal dan inderdaad al ergens op het spoor liggen...

Berichten: 17

Re: twee gelijke krachten, tegengestelde richtingen

Ik stel helemaal niet dat dat zou kunnen, want dan is zowel de vraag als het antwoord grote onzin, en daar heeft niemand wat aan!
Kan jij mij, leek als ik ben op het gebied van exacte vakken, helder uitleggen waarom dat onzin is. Niet dat ik je niet geloof, maar ik ben benieuwd naar de wetenschappelijke redenering erachter. Wil je zeggen dat, behalve licht, niets zich aan de snelheid van het licht kan verplaatsen? Waarom dan niet? Waarin zit die onmogelijkheid?

off-topic: trouwens, een beetje onzin kan nooit kwaad :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: twee gelijke krachten, tegengestelde richtingen

Een deeltje (of persoon) dat massa heeft, kan nooit met de lichtsnelheid reizen maar zal altijd langzamer gaan. Dat is een gevolg van de Relativiteitstheorie. Voor meer informatie raad ik je aan Minicursus Relativiteitstheorie eens te lezen. Voor specifieke vragen kan je daarna hier terecht.

PS: een beetje onzin is niet zo erg, maar vooral over de Relativiteitstheorie en de lichtsnelheid is er al veel te veel onzin in omloop! :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer