beharing?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

beharing?

ik vroeg me laatst af waarom mannen over het algemeen meer lichaam haar hebben dan vrouwen. Hoe is dat zo gekomen?

Berichten: 79

Re: beharing?

Vrouwen hebben ook lichaamshaar, maar die scheren dat altijd af of epileren ze

Gemiddeld heeft de man meer haar, maar dat is gewoon een oergewoonte, mannen gingen jagen etc. meer bescherming.

Al eeuwen scheren de vrouwen hun benen meer en meer, tot op een dag ze geboren worden met minder haar.
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Re: beharing?

Al eeuwen scheren de vrouwen hun benen meer en meer, tot op een dag ze geboren worden met minder haar.


Dit is een evolutionaire misvatting. Wel of niet scheren heeft er niks mee te maken. Het komt door de mannelijke hormonen. Daarvan heeft een man er logischerwijs meer en krijgt daardoor meer en sterkere beharing. Als vrouwen mannelijke hormonen gaan slikken (b.v. om sterker te worden voor hun sport) dan krijgen ze ook meer beharing.

Over de 'reden' waarom mannen in de loop van de evolutie hun lichaamshaar grotendeels behielden en vrouwen niet valt te discussiëren, daar zijn meerdere theorieën over te bedenken (o.a. sexuele aantrekkingskracht).

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: beharing?

Seksuele selectie, dat denk ik ook. Is dat immers niet zo bij de meeste secundaire geslachtskenmerken?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: beharing?

Ja, hoewel er over het waarom van borsten ook andere theorieën zijn.

Maar da's een andere discussie :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 22

Re: beharing?

en als je dan toch bezig bent over scheren of niet scheren, ik als man vind het wat betreft hygiene ook veel beter. Niet voor niks ben ik dan ook kaal op bepaalde plekken van het lichaam

Re: beharing?

en als je dan toch bezig bent over scheren of niet scheren, ik als man vind het wat betreft hygiene ook veel beter. Niet voor niks ben ik dan ook kaal op bepaalde plekken van het lichaam
Nou, mijn hele mannelijke 'vachie' blijft er lekker op... :shock: ;)

Lichaamsbeharing is natuurlijk en functioneel, een mens is zelfs over het hele lichaam behaard -behalve voetzolen en handpalmen-, alleen valt het meeste (vellus)haar niet zo op.

Dat veel mensen, vooral vrouwen maar ook sommige mannen, hun lichaam tegenwoordig ook op 'ongebruikelijke plaatsen' scheren, dat moeten ze natuurlijk zelf weten, maar het is een misvatting om dat te associeren met betere hygiene.

Uitsluitend het lichaam gewoon regelmatig goed wassen -ook niet overdrijven i.v.m. nuttige lichaamsbacterien-, kleding verschonen e.d. verzorgen de hygiene van het lichaam en zeker geen 'kunstgrepen'.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: beharing?

Ik weet het niet hoor; ik vind het toch veel schoner overkomen als je wat netter geschoren bent. Bovendien, en dat is vast voor zowel vrouw als man de voornaamste reden, een hoop mensen vinden al dat lichaamshaar (op sommige plekken) gewoon echt niet mooi...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: beharing?

Ik weet het niet hoor; ik vind het toch veel schoner overkomen als je wat netter geschoren bent. Bovendien, en dat is vast voor zowel vrouw als man de voornaamste reden, een hoop mensen vinden al dat lichaamshaar (op sommige plekken) gewoon echt niet mooi...
In onze tijd houden we van onnatuurlijk.

Een vrouw hoort de lichaamsgeur van mannen lekker te vinden. Haar (vooral in de buurt van de geurklieren onder de oksels, rond de tepels en bij de anus) houdt die lekkere lichaamsgeur goed vast.

Mannen horen op zo dik mogelijke vrouwen te vallen, want ook als er hongersnood dreigt dienen ze je nageslacht 9 maanden bij zich te kunnen dragen.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 14

Re: beharing?

Mannen horen op zo dik mogelijke vrouwen te vallen, want ook als er hongersnood dreigt dienen ze je nageslacht 9 maanden bij zich te kunnen dragen.


Dat hoeft natuurlijk niet persé een evolutionair voordeel te zijn (dat is het nu blijkbaar ook niet, maar goed), ook als je er op een oer-mens-manier naar kijkt. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat dikke vrouwen niet kunnen rennen, da's ook geen voordeel. Sterke vrouwen kunnen daarintegen wel hun kind beschermen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: beharing?

Dat hoeft natuurlijk niet persé een evolutionair voordeel te zijn


Inderdaad: kijk maar naar de werkelijke situatie!
β-Damascenon en maneschijn

Re: beharing?

Tjonge , wat een vooroordeel, met name bij de moderators... beetje genant voor een wetenschapsforum, maar goed.. je mag natuurlijk vinden wat je wil, maar t zit in deze vooral tussen de oren,, met name ingegeven door modetrends.

Tja, en als je die gaat volgen, dan kan je nooit jezelf zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: beharing?

Dutchy schreef:Tjonge , wat een vooroordeel, met name bij de moderators... beetje genant voor een wetenschapsforum, maar goed.. je mag natuurlijk vinden wat je wil, maar t zit in deze vooral tussen de oren,, met name ingegeven door modetrends.

Tja, en als je die gaat volgen, dan kan je nooit jezelf zijn...
We beschouwen de mens als denkend, dat verklaart een boel verschillen. Als je die factor zou uitschakelen en op puur instinct over zou gaan zijn de genoemde "vooroordelen" geen vooroordelen meer maar instinctief gedrag.

Aangezien ik buitengewoon in geur en het gedrag dat er mee samenhangt geinteresseerd ben vind ik het grappig te zien dat het (al vele decennia overigens) een trend is geworden om juist niet mannelijk te ruiken, maar naar mos, specerijen en dergelijke. Idem dat het de trend is (ook al decennia) voor vrouwen om zo mager te worden dat het zelfs met de huidige medische kennis een levensgevaar kan worden.

Daarnaast zijn er natuurlijk altijd vrouwen die op lichaamsgeur vallen en (nog meer) mannen die op Rubensiaanse schonen vallen, maar dat zijn in deze tijd uitzonderingen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: beharing?

Dutchy schreef:Tjonge , wat een vooroordeel, met name bij de moderators... beetje genant voor een wetenschapsforum, maar goed.. je mag natuurlijk vinden wat je wil, maar t zit in deze vooral tussen de oren,, met name ingegeven door modetrends.

Tja, en als je die gaat volgen, dan kan je nooit jezelf zijn...


Tja, wat jij "vooroordeel" noemt, noem ik "eigen keuze". Als ik het nou voor mijzelf er mooier uit vind zien om (noem maar iets) mijn baardhaar, schaamhaar, ...-haar af te scheren, wat is daar dan mee mis?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: beharing?

Elmo schreef:
Dutchy schreef:Tjonge , wat een vooroordeel, met name bij de moderators... beetje genant voor een wetenschapsforum, maar goed.. je mag natuurlijk vinden wat je wil, maar t zit in deze vooral tussen de oren,, met name ingegeven door modetrends.

Tja, en als je die gaat volgen, dan kan je nooit jezelf zijn...
Tja, wat jij "vooroordeel" noemt, noem ik "eigen keuze". Als ik het nou voor mijzelf er mooier uit vind zien om (noem maar iets) mijn baardhaar, schaamhaar, ...-haar af te scheren, wat is daar dan mee mis?
Tja, wat is er mis met een natuurlijk, volwassen mensenlichaam, kan je ook afvragen... :shock:

'K zou er trouwens niet eens aan moeten denken om al m'n lichaamshaar eraf te halen, dan ben ik wel paar weken bezig hahaha..

Reageer