LATEX invoegen figuur

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 135

LATEX invoegen figuur

Hoi,

Ik heb een vraagje over invoer van tekening in latex met postscript... ik heb met paint shop pro een tekeing gemaakt 10 by 10 en die heb ik omgezet in test.eps...

dat wil ik weer toevoegen in latex programma:

documentclass[11pt]{article}

usepackage[dvips]{graphicx}

begin{document}

begin{figure}[htbp]

centering

includegraphics{test.eps}

label{fig:test}

end{figure}

end{document}

...maar hij pakt het niet... wat zou de fout kunnen zijn..??? ik weet echt niet meer

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: LATEX invoegen figuur

Probeer het eens met {epsfig{file=test.eps, height=10}} :roll:

- eventueel expliciet het volledige path naar test.eps invullen

- over de grootte van je eps plaatje: 10 bij 10 wat?

- (voor de zekerheid: je hebt het toch over lokaal gebruik van LaTeX he, niet die hier op het forum?)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: LATEX invoegen figuur

zou het ook trouwens aan usepackage kunnen liggen?????
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: LATEX invoegen figuur

Afbeelding

hier is de view van mijn programma...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: LATEX invoegen figuur

Usepackage kan ook ja, misschien nog even usepackage{epsfig} en usepackage{epsf} erbij zetten?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: LATEX invoegen figuur

hmm...nope dan herkent die de eps formaat nie...pffffff
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: LATEX invoegen figuur

Ik heb deze gebruikt:

documentclass[11pt,epsf]{article}

usepackage[dvips]{graphics}

begin{document}

begin{figure}

includegraphics{test.eps}

caption{Time dependent coefficient plot for the gastric data}

label{figprop5}

end{figure}

end{document}

maar als ik het wil bekijken zie ik wel dat het erinzit, ruimte is gevuld, maar foto zelf is niet zichtbaar...

hmm????
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Berichten: 96

Re: LATEX invoegen figuur

Ik heb ook nog even met je code lopen spelen in WinEdt, maar ook ik kreeg geen resultaat met .eps, ook niet via .ps, .dvi en .pdf. Ik ben er verder ook niet bekend mee met .eps. Misschien komt het door de viewer ofzo.

Wat sowieso altijd werkt, en wat ik dus altijd doe die keren dat ik met TeX werk (dat is niet heel vaak), is werken met afbeeldingen in simpel jpg-formaat. Misschien dat je er ook wat aan hebt. Ik zet dan de afbeeldingen allemaal in hetzelfde mapje als de TeX-file (want anders moet je een pad opgeven, i.p.v. lekker het lekker korte: figuur.jpg) en typ dan in:

includegraphics[0 0 <aantal pixels breed> <aantal pixels hoog>, height=<xcm>]{figuur.jpg}

en usepackage{graphicx} in de preamble.

Bij <aantal pixels breed> en <aantal pixels hoog> geef je respectievelijk de breedte en hoogte van het plaatje, dat is gewoon het aantal pixels, b.v. 1024 breed en 768 hoog. Met <xcm> vertel je hoe hoog het plaatje moet worden, b.v. 8cm ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: LATEX invoegen figuur

zou dat ook werken met bestanden van matlab...?en hoe doe je het bijvoorbeeld met de grafieken van excel??? dat is wat ik eigenlijk niet weet... en ik kwam dit op het internet tegen:

Compileer je LaTeX bestand enkele malen (driemaal is scheepsrecht) om alles goed te krijgen.

In het resulterende DVI bestand zijn de EPS figuren helaas niet zichtbaar. Je kunt het DVI bestand converteren naar PostScript (met dvips) en vandaar eventueel naar PDF (met Adobe Acrobat). In de PostScript en PDF versies zijn de afbeeldingen wel zichtbaar.

Berichten: 96

Re: LATEX invoegen figuur

Dat laatste heb ik ook nog geprobeerd, maar ik beschikte niet over een werkende ps-pdf omzetter. Wat betreft figuren van Matlab, die kun je gewoon opslaan als jpg-tje, Excel daar werk ik nooit mee. Je kunt natuurlijk altijd een printscreentje maken en dan bewerken: simpel en doeltreffend. Dat meerdere malen compileren is bedoeld als je bijvoorbeeld een inhoudsopgave/index/verwijzingen hebt gebruikt: dan moet je 2x compileren om de lijst te updaten (anders staan er van die vraagtekentjes).

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: LATEX invoegen figuur

dr. E. Noether schreef:Ik heb ook nog even met je code lopen spelen in WinEdt, maar ook ik kreeg geen resultaat met .eps, ook niet via .ps, .dvi en .pdf. Ik ben er verder ook niet bekend mee met .eps. Misschien komt het door de viewer ofzo.  

Wat sowieso altijd werkt, en wat ik dus altijd doe die keren dat ik met TeX werk (dat is niet heel vaak), is werken met afbeeldingen in simpel jpg-formaat. Misschien dat je er ook wat aan hebt. Ik zet dan de afbeeldingen allemaal in hetzelfde mapje als de TeX-file (want anders moet je een pad opgeven, i.p.v. lekker het lekker korte: figuur.jpg) en typ dan in:

includegraphics[0 0 <aantal pixels breed> <aantal pixels hoog>, height=<xcm>]{figuur.jpg}

en usepackage{graphicx} in de preamble.

Bij <aantal pixels breed> en <aantal pixels hoog> geef je respectievelijk de breedte en hoogte van het plaatje, dat is gewoon het aantal pixels, b.v. 1024 breed en 768 hoog. Met <xcm> vertel je hoe hoog het plaatje moet worden, b.v. 8cm ofzo.
op zich werkt het wel prima... ik hoop alleen dat het geen kwaliteit verliest... ik heb nog een makkelijke manier gevonden...: http://www.mathlinks.ro/LaTeX/AoPS_L_PictHow.php

ietsje moelijker maar ik vind dit manier van jou echt super!

o ja nog een tip... als je matlab in *.png opslaat is grapghic verlies beperkt...

bedankt nog

Berichten: 96

Re: LATEX invoegen figuur

Graag gedaan en goede tip. Trouwens, ik zag nog een foutje, ik weet niet of het uitmaakt, maar ik typ in:

includegraphics[bb=0 0 <aantal pixels breed> <aantal pixels hoog>, height=<xcm>]{figuur.jpg}

Dus nog 'bb=' erbij.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: LATEX invoegen figuur

bagyman schreef:Compileer je LaTeX bestand enkele malen (driemaal is scheepsrecht) om alles goed te krijgen.  

In het resulterende DVI bestand zijn de EPS figuren helaas niet zichtbaar. Je kunt het DVI bestand converteren naar PostScript (met dvips) en vandaar eventueel naar PDF (met Adobe Acrobat). In de PostScript en PDF versies zijn de afbeeldingen wel zichtbaar.


Dan ligt het aan je DVI viewer en niet aan LaTeX. In DVI formaat worden de figuren nog apart ingelezen. Kennelijk gaat dat mis.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: LATEX invoegen figuur

Dr. E Noether nu gaat het perfect... plaatjes zijn mooi en werkt echt perfect...

en Bart het zou mooi zijn om een subforum te openen voor talen als matlab en latex... zouden vast veel tips in kunnen staan...

dank u voor hulp

Reageer