Voorbeeld Sublimeren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Voorbeeld Sublimeren

Voor chemie moet ik tegen morgen een voorbeeld bedenken van sublimeren van gas naar vast. Ik kan eigenlijk niks bedenken :shock: Wie wilt mij een voorbeeldje cadeau doen?

Bedankt bij voorbaat

Re: Voorbeeld Sublimeren

EDIT: ik heb de stof kooldioxide gevonden, welke bij normale druk omzet naar koolzuursneeuw. Iemand nog andere?

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Voorbeeld Sublimeren

je kunt ook simpelweg stoom in je vriezer blazen.

Berichten: 107

Re: Voorbeeld Sublimeren

jood bij het verwarmen van vaste deeltjes van jood komt er een blauw paars gas vrij die bovenaan de proefbuis terug zal vast worden

svennson

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Voorbeeld Sublimeren

rijp is niks anders dan waterdamp die ineens bevriest.
Appareo decet nihil munditia?

Re: Voorbeeld Sublimeren

StijnSontrop schreef:Voor chemie moet ik tegen morgen een voorbeeld bedenken van sublimeren van gas naar vast. Ik kan eigenlijk niks bedenken :roll: Wie wilt mij een voorbeeldje cadeau doen?

Bedankt bij voorbaat
Sublimeren is niet van gas naar vast, maar van vast naar gas. Ik weet alleen geen voorbeeld.

Iemand???[/u]

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Voorbeeld Sublimeren

Mis. Sublimeren wordt voor beide kanten gebruikt, zowel vast naar gas als vice versa heet dus sublimeren.

Zeep bijvoorbeeld. Anders kon je het toch niet ruiken?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Voorbeeld Sublimeren

Chiz schreef:
Ik weet alleen geen voorbeeld.
jawel toch: :roll: alle voorbeelden die hier genoemd werden. 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Voorbeeld Sublimeren

Een heel mooi voorbeeld van vast naar gas is droogijs (CO2 in vaste vorm).

Het wordt vaak gebruikt op tv, voor heksen drankjes of gewoon laaghangende rook.

Een blokje droogijs rookt wel, maar wordt nooit vochtig of nat.
Melting point −57°C (216 K), pressurized  

Boiling point −78°C (195 K), sublimes  
Dus een blok droogijs verdampt bij lagere temperatuur dan het smelt.

Vaag he? Hierdoor zal het niet smelten maar alleen sublimeren.

Droogijs wordt onder hoge druk gemaakt dus ik heb geen idee of het omgekeerde waar is (van gas naar vast)

Berichten: 2.746

Re: Voorbeeld Sublimeren

om het verschil bij sublimeren tussen gas naar vast of vast naar gas te weten wordt soms de term desublimeren gebruikt voor van gas naar vast en gewoon sublimeren van vast naar gas

Re: Voorbeeld Sublimeren

svennson schreef:jood  bij het verwarmen van vaste deeltjes van jood komt er een blauw paars gas vrij die bovenaan de proefbuis terug zal vast worden

svennson
Dit is het beste voorbeeld wat er bestaat.

Waar waarom wordt sublimatie voor zowel vast naar gas als gas naar vast gebruikt LALA???

Vast naar Gas = sublimeren

Gas naar vast = Rijpen

dus verklaar je nader?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Voorbeeld Sublimeren

Lala is kennelijk niet in de buurt, maar wat zoekwerk levert op:

Wikipedia vermeldt
Sublimatie is de directe overgang van een stof uit de vaste fase naar een gasvormige fase. Zo kan bijvoorbeeld ijs in strenge winters, bij erg droog weer, direct sublimeren naar de gasvormige fase. Daarbij wordt de vloeibare fase dus overgeslagen. Dit verschijnsel wordt ook wel vervluchtigen genoemd. In afwijking van de oorspronkelijke betekenis wordt ook de faseovergang van gas naar vast sublimatie genoemd.
Elders op wiki (fysica deeltjesmodel)
sublimeren en verrijpen

Het is voor sommige stoffen onder bepaalde condities mogelijk om de vloeistoffase over te slaan. Voor de overgang tussen vast en gas spreekt men van sublimeren, bij overgang van van gas direct naar vaste stof spreekt men eveneens wel van sublimeren of van verrijpen (of rijpen).
KIJK woordenboek scheikunde zegt:
Condensatie: Het overgaan naar vloeibare of vaste fase van een gas bij afkoeling
Er worden dus nogal wat termen door elkaar gebruikt. Blijkbaar kan dat. Ik geef toe dat het wat verwarrend kan werken. Hier moet een Internationale Conferentie worden belegd teneinde eens en voor altijd vaste afspraken te maken betreffende naamgeving van fase-overgangen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Voorbeeld Sublimeren

Rijpen wordt met name gebruikt als het om water gaat dat van gas naar vaste toestand. Hoewel er legio voorbeelden zijn van andere stoffen die "rijpen" is dat toch een veel ongebruikelijker richting dan sublimatie van vast naar gas. Gevolg is dat er verschillende gebruiken van het aanduiden van de fase overgang van gas naar vast zijn.

Ook de Engelse Wiki heeft het alleen over rijpen bij water:

http://en.wikipedia.org/wiki/Deposition_%2...8meteorology%29

En de Duitse Wiki heeft het over Resublimeren:

http://de.wikipedia.org/wiki/Resublimieren

Voor de duidelijkheid zou ik in elk geval het woord sublimeren en zeker ook condenseren vermijden, maar resublimatie of rijpen lijken me goed bruikbaar.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 2.746

Re: Voorbeeld Sublimeren

kan je resublimieren wel zomaar als resublimeren vertalen? lijkt me kort door de bocht

het zal wel desublimeren zijn

Reageer