kunnen planten ook pijn voelen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 35

kunnen planten ook pijn voelen?

Kunnen planten ook pijn voelen net als andere takken :roll: van alles wat leeft?

Dat is eigenlijk mijn vraag. Mijn omgeving is naar blijken niet het geschikte publiek om dit soort vragen te stellen, mischien dat er hier "bijzondere" mensen zijn met wie ik over dit soort dingen kan praten.

Planten leven net als andere levensvormen, ze groeien, ze planten zich voort, ze kunnen ook dood gaan zonder voedsel of water en hun metabolisme is uiterst traag.

Zo zou je kunnen denken dat wanneer je een boom schopt en dan wegloopt, dat ie pas over 10 jaar pas iets voelt. Wie zal het zeggen? Het is niet bewezen...

Zo zei laatst iemand dat wanneer een levend wezen geen hersenen of een zenuwstelsel heeft, dat het dan geen echt levend wezen is. Dan denk ik: "Je kijkt vanuit een menselijk perspectief... Wat je zelf kent... Iets onaards zou ook wel anders in elkaar steken, hoeft niet perse hersenen te hebben zoals wij dat kennen... Als wij dat zo zouden beweren zou je ook gelijk kunnen aannemen dat je nix meer hoeft te onderzoeken want je kent het antwoord al...)

En als een levend wezen niet kan aantonen dat ie pijn kan hebben leeft het ook niet... Ja hoor, geldt dat dan ook voor wezen met een supertrage metabolisme? Ik denk van niet, maar mischien heb ik het mis? Bestaat er iemand die mij deze "dwaasheid" kan beteugelen OF is datgene wat ik denk lang niet zo gek?

Ben benieuwd wat jullie denken...

Hartelijke groeten,

Vantazzy
A Man's Experience Does Never Exceeds It's Expectations

Ik kom uit een tijd waar het spelletje PONG nog moest worden uitgevonden...

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: kunnen planten ook pijn voelen?

Aangezien planten geen zenuwstelsel hebben, kunnen ze geen pijn voelen. Maar ze zijn natuurlijk wel levend, want dat is niet afhankelijk van zenuwcellen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: kunnen planten ook pijn voelen?

Je haalt volgens mij een aantal dingen door elkaar. Pijn kunnen voelen en leven zijn 2 dingen die los van elkaar staan. Hoe je dit trage metabolisme er aan de haren bij sleurt is me ook totaal onduidelijk.

Om antwoord te geven op je vraag: Nee, planten kunnen geen pijn voelen. Zoals je zelf al aangeeft hebben ze geen zenuwstelsel en hersenen. Zelfs al zouden planten de benodigde receptoren hebben om pijn te registreren, dan kunnen ze dit niet doorsturen naar de hersenen (hebben ze niet)

Een 'pijn receptor' pur sang bestaat eigenlijk niet. Er zijn zintuigen die bijvoorbeeld hitte registreren. Wanneer de hitte boven een bepaalde grens uitkomt (verschilt van persoon tot persoon), dan zal het signaal wat door de zenuwen worden gestuurd, door de hersenen worden geregisteerd als pijn.

Dus, als pijnregistratie in de hersenen voorkomt is het dus voorbehouden aan organismen met hersenen en een zenuwstelsel.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: kunnen planten ook pijn voelen?

Dus, als pijnregistratie in de hersenen voorkomt is het dus voorbehouden aan organismen met hersenen en een zenuwstelsel.
Hebben planten in plaats van een zenuwstelsel ook geen ander, vergelijkbaar systeem wat prikkels kan uitwisselen?

En hebben insecten eigenlijk hersenen en een zenuwstelsel?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: kunnen planten ook pijn voelen?

http://faculty.washington.edu/chudler/invert.html
The grasshopper has a brain located between its eyes, just above the esophagus. The brain is connected to the 1st ventral ganglion by a pair of ventral nerves that surround the gut. The grasshopper can do many things, like walking and jumping, WITHOUT its brain. The brain is used to relay sensory information to other parts of the body and to help with movement. The first ventral ganglion is used primarily to control movement of the mouth. The segmental ganglia throughout the length of the grasshopper are connected to the first ventral ganglion by a double nerve cord and serve to coordinate local activities.

Insects have a compound eye containing many different units called "ommatidia". Each ommatidia is like an individual lens that samples a small part of the visual field. There can be thousands of ommatidia in a single insect eye. Science fiction/horror/monster movies that show an insect that sees thousands of identical images of the ENTIRE visual field are WRONG -- an insect sees only ONE picture at a time because each ommatidia sees only a small part of the entire field. Some insects are sensitive to ultraviolet light and others can detect infrared wavelengths of light.  
http://en.wikipedia.org/wiki/Nervous_system
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 23

Re: kunnen planten ook pijn voelen?

Naar mijn mening is op dit moment "het bewustzijn" iets dat niet onderzocht kan worden door de wetenschap, in die zin dat de wetenschap geen bewustzijn kan registreren. Zenuw- en hersenonderzoek toont enkel het neurofysiologische aspect van gedrag aan. De wetenschap bekijkt pijn als een zekere gedrags- en bijhorende brein(zenuw)activiteit, over het gevoel van pijn kan men in wezen niets zeggen, zei het over andere mensen óf over eendert welk organisme.

De meeste mensen menen te mogen zeggen dat: a) enkel organismen met een zenuwstelsel bewustzijn hebben en b) dat de mate van bewustzijn afhangt van de complexiteit van het neurologische netwerk, in het bijzonder het brein.

Maar deze veronderstellingen steunen op de hypothese dat wat er in "het bewustzijn" omgaat, direct gerelateerd is aan wat er in het brein omgaat, en dat het brein op een of andere manier het bewustzijn huisvest, of meer precies, dat breinprocessen bewustzijnsinhouden direct bepalen. Dit lijkt aannemlijk, vermits we een link kunnen vinden tussen wat ons lichaam is aan het doen (gedragsmatig en bijhorend neurologisch), en de gewaarwording die we daar bij krijgen.

Als we dus zeggen dat we het bewustzijn aan het bestuderen zijn wanneer we kijken naar activiteit in het brein, is dat in mijn mening fout. Als er iemand onder de scanner ligt en vertelt hoe hij zich voelt en wat er in hem/haar omgaat, dat kan men die BEWUSTZIJNSINHOUDEN (die overigens NIET direct geregistreerd worden doordat de persoon er iets over zegt; bewustzijnsinhouden kunnen NIET direct onderzocht worden) relateren aan breinactiviteit.

Hiermee blijven volgende vragen open:

-Moet er bij elk wezen een uitwendig teken zijn van bewustzijn, in de vorm van neurologische activiteit, en is neurologische activiteit strikt verwoven met bewustzijn? Dat zijn vragen die wij in feite oplossen met menselijke analogie, meer bepaald individuele analogie, er is namelijk geen enkele reden om aan te nemen dat de eerstvolgende persoon die ik zie een bewustzijn heeft.
het claimen van wetenschappelijkheid is altijd "the tricky part"

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: kunnen planten ook pijn voelen?

Ik claim nergens dat het hebben van een bewustzijn is gelinkt aan het kunnen registreren van pijn. Om pijn te registreren zijn er specifieke structuren nodig. Deze ontbreken simpelweg in een plant.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: kunnen planten ook pijn voelen?

Wouter_Masselink schreef:Dus, als pijnregistratie in de hersenen voorkomt is het dus voorbehouden aan organismen met hersenen en een zenuwstelsel.
Hebben planten in plaats van een zenuwstelsel ook geen ander, vergelijkbaar systeem wat prikkels kan uitwisselen?

En hebben insecten eigenlijk hersenen en een zenuwstelsel?
insecten hebben gewoon een zenuwstelstel en iets wat op hersenen lijkt.

Planten kunnen wel een systeem hebben wat prikkels doorgeeft aan andere delen van de plant (openen en sluiten van bladeren door licht of warmte prikkels, het sluiten van de bek van een vleeschetendeplant door aanraking, etc) Dit systeem van "prikkeloverdracht" bij planten is fundamenteel anders dan bij de mens namelijk dat het bij planten draait om hormonale prikkeloverdracht.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 35

Re: kunnen planten ook pijn voelen?

Elk organisme is iets unieks. Het simpelweg constateren dat pijn enkel te registreren valt door de prikkels die naar het brein worden gestuurd... Hmm... Wie zal het zeggen dat mischien de boom één zenuwstelsel op zich is? En het brein eventueel de wortels?

Waar gaan electrodes naartoe als je die plaatst op een blad? Waar stroomt het heen?

Ik ga geen bomen vergelijken met mensen, want het is een totaal andere vorm van leven... En het is ook niet bedoelt als dreigement voor veganisten die nix willen eten wat geleden heeft, maar d'r zijn zoveel factoren die erbij komen kijken waardoor ik twijfels heb over de planten...

Even een voorbeeld: Sommige planten gedijen goed bij klassieke muziek dan bij hardrock muziek... Hoe zit dat dan?

Vleesetende planten, je beroerd hun mond en die klapt dicht door gevoelige haartjes en vochtzakjes... Een jager onder de planten die op insekten en kikkers "jaagt"...

Het is een andere vorm van leven, maar ik ben nog steeds niet overtuigd of planten wel degelijk gevoel hebben of niet.

Ze draaien naar het licht, dus dat voelen ze! Maar vind de argumenten die hier worden opgenoemd door jullie wel interessant, bijlichtend.

Is het instinct? Is een programma? Of is het mischien toch een andere vorm van bewustzijn? Ze maken wel een deel uit van ons bestaan maar weten eigenlijk maar bar-weinig over ze... Maar mischien komt daar nog verandering in tot het definitief is bewezen...
A Man's Experience Does Never Exceeds It's Expectations

Ik kom uit een tijd waar het spelletje PONG nog moest worden uitgevonden...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: kunnen planten ook pijn voelen?

Elk organisme is iets unieks. Het simpelweg constateren dat pijn enkel te registreren valt door de prikkels die naar het brein worden gestuurd... Hmm... Wie zal het zeggen dat mischien de boom één zenuwstelsel op zich is? En het brein eventueel de wortels?  


Zaken als een zenuwstelstel en hersenen zijn reeds uitvoering gedefinieerd dus je theorie dat een boom "een groot" zenuwstelsel zou zijn is op niets gebaseerd. Daarnaast zijn je verdere argumenten nogal "onwetenschappelijk" te noemen, en je wordt duidelijk niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Het posten van een wilde theorie moet op dit forum begeleid worden door sterke wetenschappelijke argumenten en verwijzigen naar onderzoek en literatuur.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 35

Re: kunnen planten ook pijn voelen?

Ben inderdaad geen bioloog of iets dergelijks gestudeerd voor bepaalde voorkennis, heb alleen respect voor al het leven op aarde. Als mensen protesteren op dierproeven en met argumenten gooien dat je ze pijn doet voor de "verbetering van de mensheid" (waar ik ook mijn twijfels over heb)... Dan ook planten, niet alleen omdat ze het zuurstof voor ons produceren.

Dacht er gisteren aan toen ik al het onkruid uit mijn tuin verwijderde... DE STELLING!

Besides, dit is mijn allereerste TOPIC die ik aankaart en mijn bedoeling is gerechtvaard, dus ben je niet in het ootje aan het nemen. En aangezien mijn interessegebied inmens groot is...

Maar ben wel een hele hoop wijzer geworden dankzij jouw argumenten.

Reageer