Het rood kleuren van tomaten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Het rood kleuren van tomaten

Een tomaat blijft in eerste instantie een hele poos groen. Maar vanaf een bepaald moment begint de tomaat te verkleuren. Hij wordt dan eerst lichtgroen en vervolgens via oranje naar rood. Nu is het zo dat als een (donker)groene tomaat van de plant afvalt, dan kun je wachten totdat je letterlijk een ons weegt, de tomaat zal niet meer gaan verkleuren. Maar als de tomaat net aan het verkleuren is begonnen, is het gewoon een kwestie van een paar dagen wachten en je hebt een rode tomaat.

Blijkbaar is er een bepaalde trigger die ervoor zorgt dat de tomaat op een gegeven moment begint te verkleuren. Hoe zit dat nou precies? Wat is die trigger? Hoe werkt die trigger precies? Welke chemische/biologische/biochemische stoffen spelen daarbij een rol? Welke stof(fen) zorgen voor de groene kleur, en welke voor de rode kleur? Hoe verlopen de biologische/chemische/biochemische reacties in de tomaat vanaf het moment vlak voor het verkleuren tot aan het moment dat hij uitgekleurd is?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Het rood kleuren van tomaten

Help, kun je nog meer principiële biologische vragen in één topic persen??? :roll:

Als ik het goed heb onthouden heb jij een baantje op een tomatenbedrijf. Vraag maar eens waarmee ze de laatste tomaten rood smeren aan het einde van een teelt, zodat vlak voor het gewasruimen de laatste tomaten nog rap even kleuren en geoogst kunnen worden.

Dit papje bevat het plantenhormoon etheen (ethyleen), en dat werkt als verouderings/afrijpingshormoon. Dat wordt ook door planten zelf geproduceerd, en is een van de sterkere geurbestanddelen van rijpend fruit.

Thuisproefje: koop een tros rijpe geurende bananen, en een tros hardgroene. Breek de groene tros in tweeën, stop één helft in een ruime plastic zak, en stop in een andere ruime plastic zak de andere helft PLUS een rijpe banaan. Vergelijk dagelijks de keluren van je halve trossen. De etheen geproduceerd door die rijpe banaan zal de rest ook snel doen afrijpen.

Een bos snijbloemen bij een schaal met rijp fruit is om dezelfde reden ook veel minder lang mooi. Vooral anjers zijn heel gevoelig. :P

Waarom een tomaat pas vanaf een bepaald moment wil doorkleuren uit zichzelf (zonder extra etheen): helemaal zeker weet ik dit niet, maar wat ik me herinnner is dat het niets meer of minder is dan een zaak van evenwicht. NB: de onderzoekswereld in plantenhormonen is de laatste jaren heftig in beweging geweest, en dat heb ik niet goed meer gevolgd, dus of mijn kennis nog helemaal bij is, is de vraag. Maar voor wat mijn oude kennis waard is:

Delende plantecellen produceren grote hoeveelheden andere hormonen, bijvoorbeeld auxinen en gibberellinen. Die werken hormonen als etheen tegen. Een volgroeiende vrucht produceert steeds minder auxinen, waarna op een goed moment die etheen het gaat winnen en het verouderings/rijpingsproces vanzelf begint. Je ziet zoiets ook wel gebeuren bij zieke planten, of planten waarbij door bijvoorbeeld watergebrek de groei stilvalt. Vruchten kunnen zich niet meer goed ontwikkelen, houden eerder op met voldoende auxinen te produceren en worden zogenaamd "noodrijp". Een plant kan nog nét op die manier levensvatbare zaden afleveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Het rood kleuren van tomaten

Als ik nog even doorzoek op 'ethylene' dan vind ik het volgende:

Het coderende DNA voor een 'ethylene receptor' in Lycopersicon esculentum (oftewel 'tomaat')

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/viewer....ein&val=1272246

dbget leverd geen duidelijk resultaat:

http://www.genome.jp/dbget-bin/www_bfind_s...hylene+receptor
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Het rood kleuren van tomaten

Groene chloroplasten (bladgroenkorrels) worden omgezet tot chromoplasten, die in dit geval het caroteen "lycopeen bevat" wat best wel gezond blijkt te zijn met onze hedendaagse vuile lucht:

Wikipedia:
Engelse biologen en biochemici van de universiteit in Staffordshire, evenals onderzoekers van de Humboldt Universiteit in Berlijn hebben, na langdurig onderzoek, aangetoond dat de tomaat een kleurstof bevat, namelijk lycopeen, die de menselijke cellen beschermt tegen de nadelige invloeden van stikstofdioxiden. Stikstofdioxiden krijgen we binnen door de rook van sigaretten en sigaren, alsook uitlaatgassen van het gemotoriseerde verkeer. Lycopeen speelt mogelijk een rol bij de bescherming tegen kanker. Lycopeen behoort tot de plantenkleurstoffen die bekend staan als de zogenaamde carotenen. De caroteen-kleurstof treffen we ook aan in bos- en waspeens en in winterpeen.

Reageer