Afrondingsregels

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Afrondingsregels

Hoe bepaald je hoeveel decimalen achter de komma je moet gebruiken, dit gaat toch met SD enzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afrondingsregels

Over wat gaat het precies?

Berichten: 5

Re: Afrondingsregels

Over het aantal significante decimalen bij een medische test. Ik heb er uitslagen van bijvoorbeeld 0,500 nmol/l maar dit is te precies.

Nu weet ik dat je door middel van SD het aantal nodige cijfers achter de komma kunt berekenen, maar hoe dit ookal weer precies in z'n werk ging wilde ik hier vragen.

Hoop dat jullie het zo begrijpen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Afrondingsregels

Inderdaad, de standaarddeviatie geeft aan tot welk getal je moet afronden. Stel je standaarddeviatie van iets is 10, dan rond je af op tientallen.

Voorbeelden:

x = 0,05 +-0,01

x = 0,0500 +- 0,0003

x = 5*10^2 +- 2*10^2 (dus niet 500 +- 200)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Afrondingsregels

Je rekent dus verder uitgaande van de grootste SD. Als je namelijk twee stoffen bij elkaar doet waar de een een SD van 30 heeft en de andere van 0.00002, dan kan je nog wel zo precies gaan kijken, maar die SD van 30 verpest het toch voor de rest van je metingen, dus je antwoord zal dan die SD hebben. (foutenmarges moet je bij elkaar optellen.)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 5

Re: Afrondingsregels

Dus als ik een SD van 1,21 vind bij bijvoorbeeld 16,40 dan word het 16?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Afrondingsregels

Gokje, want ik werk nooit met SD's in het geval van fouten, maar ik zou zo redeneren (tenzij ik een foutje maak in mijn gedachtegang)

16 impliceert alles tussen 15.50 en 16.4999 enz. De SD van 1.21 impliceert alles tussen 17.61 en 15.19, dus afgerond alles tussen de 15 en 18, dan zou ik misschien zelfs 2*10^1 zeggen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer