Krachtenvelden
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 169
Krachtenvelden
Kan iemand mij helpen bij volgende oefening? Ik heb krachtenvelden altijd al moeilijk gevonden
In de driedimensionale ruimte heerst het krachtenveld
F(x,y,z)=(x+2z,2y+3z,2x+3y+z)
Een voorwerp met massa m=1 wordt op het moment t=0 vanuit de oorsprong (0,0,0) weggeworpen met snelheid v0= (1,1,1) en beweegt verder onder invloed van het krachtenveld. Na 1 seconde bevindt het voorwerp zich in de positie (1.640, 2.096, 2.255). Welk is de snelheid (als scalaire grootheid) in dit punt?
Alvast bedankt!
Melissa
In de driedimensionale ruimte heerst het krachtenveld
F(x,y,z)=(x+2z,2y+3z,2x+3y+z)
Een voorwerp met massa m=1 wordt op het moment t=0 vanuit de oorsprong (0,0,0) weggeworpen met snelheid v0= (1,1,1) en beweegt verder onder invloed van het krachtenveld. Na 1 seconde bevindt het voorwerp zich in de positie (1.640, 2.096, 2.255). Welk is de snelheid (als scalaire grootheid) in dit punt?
Alvast bedankt!
Melissa
-
- Berichten: 2.589
Re: Krachtenvelden
de kracht in dat punt zal zijn
Kom je er zo? Groeten.
\(\vec{F}=(1.640+2*2.255 , 2*2.096+32.255 , 2*1.640+3*2.096+2.255)\)
als je deze vector hebt dan kun je daar de norm van berekenen dan weet je dat \( F=m*a\)
waaruit je die a kunt berekenen als ik het goed voor hebt is \(v=at\)
waarbij v de snelheid.Kom je er zo? Groeten.
-
- Berichten: 169
Re: Krachtenvelden
Hm, nog niet echt vrees ik. Je zou 7.919 moeten uitkomen maar dat kom ik niet uit en wat gebeurt er met die beginsnelheid dan?
Melissa
Melissa
-
- Berichten: 34
Re: Krachtenvelden
ik denk dat het v=at+v0 moet wezen, kan dat?
Kan je eens zeggen wat je doet waardoor je verkeerd uitkomt?
Kan je eens zeggen wat je doet waardoor je verkeerd uitkomt?
-
- Berichten: 169
Re: Krachtenvelden
Wel, ik bereken de norm van de vector die je gegeven hebt, en dan heb ik ook meteen a, want m=1. En v=at+v0 met t=1 en v0=wortel(1²+1²+1²)=wortel(3)...
Melissa
Melissa
-
- Berichten: 2.589
Re: Krachtenvelden
heb je de opl? zo ja geef die mee dan kunnen we gemakkelijker zoeken.
Ja je moet de beginsnelheid er nog bij optellen dus
Ja je moet de beginsnelheid er nog bij optellen dus
\(v_0=\sqrt{3}\)
-
- Berichten: 169
Re: Krachtenvelden
De oplossing is v=7.919... Maar hoe dat je er aan komt, weet ik niet
Melissa
Melissa
-
- Berichten: 2.589
Re: Krachtenvelden
\(v=v_0+\int^t_{t_0}t\vec{F}d\vec{r}\)
als je een parameterisatie voorstelt voor je kromme en dan deze lijn integraal uitrekent kom je er mss zal het straks eens proberen als ik meer tijd heb.Principe is je start met een snelheid en telt daar gewoon de variable snelheid bij op.
-
- Berichten: 336
Re: Krachtenvelden
De makkelijkste manier om dit op te lossen is door gebruik te maken van de volgende stelling:
Als Curl(F)=0 dan is er een U zodanig dat F=Grad(U). Curl: http://en.wikipedia.org/wiki/Curl
Laat nu toevallig de Curl(F)=0 zijn in jouw geval. Nu volgt dat F een zogenaamde conservatieve kracht is, en dus is het verschil in geleverde arbeid om van A naar B te komen onafhankelijk van het pad van A naar B.
Nu kun je dus het eenvoudigste pad kiezen:
eerst van (0,0,0) naar (1.640,0,0) en dan van
(1.640,0,0) naar (1.640, 2.096, 0) en dan van
(1.640, 2.096, 0) naar (1.640, 2.096, 2.255)
Integreer nu de versnelling(a=F/m) over dit pad en je hebt het verschil tussen de begin en de eindsnelheid.
Dit zijn erg eenvoudige integralen die je eens zou kunnen proberen op te lossen.
Als Curl(F)=0 dan is er een U zodanig dat F=Grad(U). Curl: http://en.wikipedia.org/wiki/Curl
Laat nu toevallig de Curl(F)=0 zijn in jouw geval. Nu volgt dat F een zogenaamde conservatieve kracht is, en dus is het verschil in geleverde arbeid om van A naar B te komen onafhankelijk van het pad van A naar B.
Nu kun je dus het eenvoudigste pad kiezen:
eerst van (0,0,0) naar (1.640,0,0) en dan van
(1.640,0,0) naar (1.640, 2.096, 0) en dan van
(1.640, 2.096, 0) naar (1.640, 2.096, 2.255)
Integreer nu de versnelling(a=F/m) over dit pad en je hebt het verschil tussen de begin en de eindsnelheid.
Dit zijn erg eenvoudige integralen die je eens zou kunnen proberen op te lossen.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.