stappentellende mieren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

stappentellende mieren

Ik hoorde vandaag van iemand dat uit een onderzoek is gebleken dat mieren de afstand bij houden door het aantal gemaakte stappen.

Bij mieren werden in dit onderzoek op de terugkeer naar hun mierenhoop 'stelten' onder gebonden zodat ze per gemaakte stap meer afstand aflegden en hierdoor een stuk verder liepen dan de mierenhoop om daarna beduusd om zich heen te kijken.

Ook werden in dit onderzoek op de terugweg naar de mierenhoop van mieren hun poten ingekort zodat per gemaakte stap minder afstand werd afgelegd.

Deze mieren stopten een eind voor de mierenhoop zich afvragend waar de mierenhoop gebleven was.

Nu lijkt me dit een sterk verhaal en kan ik moeilijk geloven dat als dit onderzoek daadwerkelijk heeft plaatsgevonden dit de uitkomst was.

Als mieren de afstand bijhouden per gemaakte stap dan zou dit betekenen dat ze nooit een andere route terug naar huis kunnen nemen, ze zouden in dat geval per definitie verdwalen.

Ook in een gevecht met een ander insect zouden deze additionele stappen die gebruikt worden in het gevecht leiden tot de nodige verwarring.

M.i. vinden mieren hun weg vooral terug door de feromonen die hun zusters her en der verspreiden en het met name op een simpele meter van een mierenhoop een eitje moet zijn om de juiste ingang te vinden.

Is er iemand die weet of dit onderzoek daadwerkelijk heeft plaatsgevonden en wat de daadwerkelijke onderzoeksgegevens hiervan zijn?

[edit:] Ik heb ondertussen al een paar links gevonden die dit onderzoek en de uitkomst bevestigen.

An ant with dyed-red stilts overshoots its goal because its increased stride length interferes with its internal pedometer.

Afbeelding

http://www.newscientist.com/article/dn9436...-find-home.html

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: stappentellende mieren

Waarom sluit de een de ander uit?

Het is volgens mij denkbaar dat je langs het reukspoor je weg terug vindt, waarbij je stappentellend weet hoe ver je waarvandaan zit.

Daarbij: twee milimeter boven de grond lijkt het me lastig om een meter ver te kijken, zeker in een bos of grasveld. Zo hoog is een mierenhoop niet en je kan je nog afvragen hoe goed het zicht van een mier is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: stappentellende mieren

Je hebt gelijk Mrtn, het één zal het ander niet uitsluiten, het zal én én zijn, hier had ik niet goed over nagedacht.

Dat kan m.i. in dit geval dan ook niet anders, als de mier uitsluitend af zou gaan op zijn pedometer dan kan ik vele situaties bedenken waardoor een mier niet uitkomt bij de ingang van het mierennest.

Het is een middel om hem in de buurt te brengen.

Wel is het in dat geval merkwaardig te noemen dat de mier op stelten zijn nest (en hiermee al de feromoonsporen) voorbij loopt.

In dat geval zou ik concluderen dat de pedometer eerst beantwoord moet worden voor andere instincten beantwoord worden.

Ik voel de behoefte om wat experimenten met de mieren in mijn tuin uit te voeren; 'wat gebeurt er als ik een mier een lift geef van een meter of een hindernis neerzet waardoor hij extra moet lopen?' :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: stappentellende mieren

Ik voel de behoefte om wat experimenten met de mieren in mijn tuin uit te voeren; 'wat gebeurt er als ik een mier een lift geef van een meter of een hindernis neerzet waardoor hij extra moet lopen?' :roll:
Ik denk dat de mier dan het geurspoor kwijt is en flink zal gaan dolen. Je zou een uurtje kunnen gaan zitten en proberen het geurspoor zo precies mogelijk te volgen (aan de hand van mieren die langskomen). Als je een mier dan een meter verplaatst.. wellicht lukt het.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: stappentellende mieren

De mier die in zijn pad onderbroken wordt loopt minder trefzeker weer zijn nest in itt tot de mier niet onderbroken wordt.

De laatste loopt bijna in een rechte lijn richting zijn nest en nog opvallender; hij loopt op bijna dezelfde lijn terug als hij heen ging.

De mieren die ik om liet lopen raakten flink in de war, zelfs op een afstand van 20 cm van het nest lopen ze niet rechtstreeks naar het nest, maar lopen ze warrig en chaotisch heen en weer om uiteindelijk wel bij het nest uit te komen.

Veel leuker :roll: is het om een kruisspin bij de ingang van het nest te gooien, heb ik een aantal keren gedaan.

Wat mij opviel en ik weet niet of dit nu toeval is of tactiek; de mieren sleepten elke keer de spin tot in een centimeter van de ingang van het nest waar de spin erg weinig bewegingsruimte heeft, daar word hij verder afgemaakt door een tien tot twintigtal mieren die overigens binnen een paar tellen aanwezig waren nadat de spin voor de ingang gegooid werd.

Wel duurde het veel langer dan ik had gedacht voor de spinnen dood waren (minuutje of 10-15).

Berichten: 88

Re: stappentellende mieren

Deze mieren leven in de woestijn. Ze kunnen geen geursporen aanleggen, omdat die te gemakkelijk wegwaaien met het woestijnzand. Ze leven van dode insekten, soms gedood door de hitte. Ze lopen steeds op een andere hoek van het nest weg, tot 100 meter ver, en ze lopen dan terug naar het nest om een andere richting te proberen als ze geen buit tegengekomen zijn. Voor hun richting kunnen ze zich waarschijnlijk (zoals andere mieren) oriënteren op gepolariseerd licht. Voor deze dieren van 1,5 cm groot kan zo een stappenteller dus heel goed helpen om het nest ongeveer terug te vinden.

Reageer