buffers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

buffers

Vraagje, als men een zwak zuur in oplossing brengt met een sterke base zonder het equivalent te bereiken, spreekt men dan van een zure buffer? Zelfs als er in oplossing meer van het gevormde zout voorkomt als er nog zuur aanwezig is van het zwakke zuur? Het gevormde zout, dat in meerderheid is gaat toch ook dissosiëren in ionen die de base vorm hebben=basische buffer dacht ik...

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: buffers

Vraagje, als men een zwak zuur in oplossing brengt met een sterke base zonder het equivalent te bereiken, spreekt men dan van een zure buffer? Zelfs als er in oplossing meer van het gevormde zout voorkomt als er nog zuur aanwezig is van het zwakke zuur? Het gevormde zout, dat in meerderheid is gaat toch ook dissosiëren in ionen die de base vorm hebben=basische buffer dacht ik...
ja!

maar ik zou niet te veel wakker liggen van terminologie.

het is inderdaad zo dat voor het equivalentiepunt je oplossing al boven pH 7 komt te liggen, maar op dat punt zal het al zijn bufferwerking verloren hebben.

buffers zijn vooral van belang in het gebied waarin ze nog een goede bufferwerking hebben, vitten over de benaming van de randgebiedjes is daarom nogal tijdverlies.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: buffers

Het hangt ervan af wat de pKa-waarde van je zuur is. Als je een zwak zuur HB voor de helft neutraliseert (0,5 mol NaOH + 1,0 mol HB -> 0,5 mol HB +0,5 mol B- (+ 0,5 mol Na+ + 0,5 mol H2O)), dan heb je een buffer met een pH-waarde die gelijk is aan de pKa-waarde.

In het geval van azijnzuur is dit pH=pKa=4,77. Dit is dan een zure buffer, want de pH is lager dan 7.

Heb je daarentegen een zuur met een hogere pKa-waarde, zoals fenol (pKa=9,89), dan zal de pH-waarde onder de bovengenoemde voorwaarde ook hoger zijn, in dit geval pH=9,89. Dit is dan weer een basische buffer, omdat de pH-waarde boven de 7 ligt.

Zolang het zuur niet helemaal geneutraliseerd is, zal de pH-waarde niet ver van deze waardes afwijken.

Of je een zure of basische buffer krijgt ligt dus aan de soort stof die je hebt.

Reageer