Grappig fenomeen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 57

Grappig fenomeen

Het is een gaprpig foneemen dat als je de tssuentetelrs van wrodoen door ealkar hssulet en de eretse en lataste letetr op zijn palats laat satan het tcoh nog geod te lzeen is.

Greot,

Kitty
Als je altijd doet wat je deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Grappig fenomeen

nuo ja, volt en lkkeer te lzeen?? :roll:

Ik moet toch zeker bij langere woorden er drie keer overheen....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 57

Re: Grappig fenomeen

Vlot en lekker heb ik ook niet gezegd :wink:
Als je altijd doet wat je deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.

Berichten: 4.546

Re: Grappig fenomeen

ik lees het daarintegen wel snel, leest als een normale text. ik vraag me af waarom dit zo is, is daar meer over bekendt?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 57

Re: Grappig fenomeen

Het schijnt iets te maken te hebben met herkennen van het woordbeeld. Je leest namelijk geen losse letters maar woorden en het woordbeeld blijkt dus niet te veranderen als de eerste letter en laatste op de goede plek blijven. Vandaar dat je het gewoon nog kan lezen.

Groet,

Kitty
Als je altijd doet wat je deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Grappig fenomeen

Ja, zoiets heb ik al eens gezien:

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

Als je daarentegen niet de tekst schudt, maar omgekeerd laat zien, dan wordt het al iets lastiger:

Vneglos een oeozrednk op een Eslegne uietisrevint mkaat het neit uit in wklee vdrogloe de lrettes in een wrood saatn, het egine wat bjirgnalek is is dat de etsree en de ltstaae letter op de jtsiue ptaals saatn. De rset van de lrettes megon wiruekellig gstaalpet wedron, en je knut vnegolvres goowen lezen wat er saatt. Dit kmot oadmt we neit ekle letter op zcih lezen maar het wrood als geehel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Grappig fenomeen

Ook een prettig idee voor die 5-10 % dyslectici op deze wereld....

De tekst blijft leesbaar als je het kunstje kent, maar wie durft er nou eigenlijk te beweren dat hij zo een boek kan lezen, even vlot en even ontspannend als wanneer het "gewoon" geschreven is?

Hoe werkt dat trouwens met zo'n verhaspelde tekst in het gemiddelde matig leesbare handschrift?

Lijkt me ook gezellig om zo'n verhaspelde tekst te hebben met spelfouten..... :roll: .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Grappig fenomeen

Wauw, dit is echt grappig. :roll:
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Reageer