Materie straalt T-Ray's uit en breekt 2e wet thermo?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Materie straalt T-Ray's uit en breekt 2e wet thermo?

Far Infrared Radiation (FIR) energy extraction methods at room temperature

Ze zeggen hier dat het een welbekend gegeven is dat materie energie uistraald in het verre infrarode spectrum. De zogenaamde T-Rays. Het opvangen van die straling zou het proberen waard zijn aangezien er 800 watt per vierkante meter wordt uitgestraald. Maar een collector straald zelf net zoveel uit als het ontvangd, aangezien het ook gewoon materie is. Maar het focussen van de straling zou een 'ontvanger' kunnen opwarmen aangezien het dan meer ontvangt dan het uitstraald.

Ik geloof best dat materie wat uistraald door decay ofzo, maar 800 watt klinkt als een hoop. Ook vind ik de logica achter de collector beetje vreemd. Materie, en dus een ontvanger ook, straald zijn eigen T-Rays uit en zou niet de ontvangen T-Rays moeten reflecteren. Tenminste, of ze reflecteren of ze stralen zelf uit.

Is dit bekend bij iemand? Gaat het om straling vanuit materie of is het reflectie? Is het idd 800 watt?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Materie straalt T-Ray's uit en breekt 2e wet thermo?

scalarpotential schreef:Far Infrared Radiation (FIR) energy extraction methods at room temperature

Ze zeggen hier dat het een welbekend gegeven is dat materie energie uistraald in het verre infrarode spectrum. De zogenaamde T-Rays. Het opvangen van die straling zou het proberen waard zijn aangezien er 800 watt per vierkante meter wordt uitgestraald. Maar een collector straald zelf net zoveel uit als het ontvangd, aangezien het ook gewoon materie is. Maar het focussen van de straling zou een 'ontvanger' kunnen opwarmen aangezien het dan meer ontvangt dan het uitstraald.

Ik geloof best dat materie wat uistraald door decay ofzo, maar 800 watt klinkt als een hoop. Ook vind ik de logica achter de collector beetje vreemd. Materie, en dus een ontvanger ook, straald zijn eigen T-Rays uit en zou niet de ontvangen T-Rays moeten reflecteren. Tenminste, of ze reflecteren of ze stralen zelf uit.

Is dit bekend bij iemand? Gaat het om straling vanuit materie of is het reflectie? Is het idd 800 watt?
Als de materie in thermisch evenwicht is met de omgeving wordt inderdaad evenveel electromagnetische straling afgegeven als geabsorbeerd, sterker nog, is het stralingsspectrum hetzelfde. In theorie zou je inderdaad een temperatuursverschil kunnen creëren als je op de een of andere goocheme manier het spectrum van inkomende straling kan laten afwijken van dat van uitgaande straling.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Reageer