geen contact batterijen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

geen contact batterijen

hallo

keb thuis zo een goedkoop weerstationtje, me dus een zender die buiten ergens hangt. da werkt nu al een jaar goed, maar nu plots niet meer. De batterijen vervangen helpt blijkbaar ook niet, ma keb wel gemerkt dat er vanbinnen, waar de batterijen in moeten, een groen/blauwe stof zich ontwikkeld heeft waardoor er geen contact meer is. Nu heb ik dat er proberen afschrapen, maar da lukt niet zo goed. Wat zou dat precies zijn en met welk oplosmiddel zou ik dat kunnen verwijderen?

Berichten: 824

Re: geen contact batterijen

Het kan zijn dat je batterij is gaan lekken. Dat gebeurd nog wel eens als je een batterij een jaar in weer en wind laat zitten. Volgens mij is het voornamelijk nikkel dat er uit lekt. Ik zou het niet weten hoe je dat weg kan halen :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 187

Re: geen contact batterijen

probeer het eens met zoutzuur ( kun je bij de gamma halen), zo maak ik dat soort dingen ook schoon, lukt altijd :wink:

Berichten: 824

Re: geen contact batterijen

probeer het eens met zoutzuur ( kun je bij de gamma halen), zo maak ik dat soort dingen ook schoon, lukt altijd :wink:


Dat ik daar niet op was gekomen. :)

Maar inderdaad zoutzuur werkt altijd :) Wees wel altijd voorzichtig....
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 187

Re: geen contact batterijen

inderdaad, doe vooral latex handschoentjes aan ofzo, zodat het niet op je huid komt :) het bijt namelijk nogal en dat is niet bepaald plezierig :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: geen contact batterijen

inderdaad, doe vooral latex handschoentjes aan ofzo, zodat het niet op je huid komt  het bijt namelijk nogal en dat is niet bepaald plezierig
En het lijkt me ook niet fijn voor de elektronica naast het batterij-compartimentje.... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 187

Re: geen contact batterijen

het is toch alleen voor de contactjes waar de batterij tegenaan komt, dat maak je gewoon schoon met een wattenstaafje lijkt me, je hoeft het niet in een bak met zuur te donderen 8) , of ben ik nou gek?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: geen contact batterijen

Nee je bent niet gek. Je heb volledig gelijk. Latex handschoenen schieten helemaal niks op. Als je zuren op je handschoenen morst dan zal je dit niet merken. Echter na verloop van tijd zal het zuur door de handschoen heen op je hand terecht komen. Als je dan je hand af wil wassen dan heeft het langer in kunnen werken op je huid omdat je de druppel niet direct voelde, maar alleen de pijnreactie voelde. Daar komt bij dat je dan ook nog eerst je handschoenen uit moet doen. Als je nu bijvoorbeeld met carcinogene stoffen gaat werken dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 824

Re: geen contact batterijen

Zou je het ook nog kunnen verdunnen met water? Of is het dan niet meer sterk genoeg?
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: geen contact batterijen

Als je een zuur verdund met water dan zal er een langere tijd nodig zijn om het proces plaatst te laten vinden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 31

Re: geen contact batterijen

OF je schuurt gewoon het metaal wat op met een schuurpapiertje ...volgens mij zijn de contactpunten gewoon gecorrodeerd

Berichten: 187

Re: geen contact batterijen

die handschoentjes heb je maar heel even aan want zolang duurt het niet, ik denk hooguit 5 min. en in die tijd bijt zoutzuur van 10% niet door een latex handschoentje heen.

Berichten: 582

Re: geen contact batterijen

OF je schuurt gewoon het metaal wat op met een schuurpapiertje ...volgens mij zijn de contactpunten gewoon gecorrodeerd


Dat is de oplossing.

Niet met zoutzuur aankomen want het zuur vreet op den duur alles kapot. Je krijgt het nooit helemaal weg.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 187

Re: geen contact batterijen

en als je het daarna voorzichtig weer reinigt met water, of het neutraliseerd met een base???

er werd namelijk gevraagd om een oplosmiddel, als hij dat nou leuk vind dan moet ie dat toch doen :)

Berichten: 654

Re: geen contact batterijen

TCDD schreef:OF je schuurt gewoon het metaal wat op met een schuurpapiertje ...volgens mij zijn de contactpunten gewoon gecorrodeerd


Dat is de oplossing.

Niet met zoutzuur aankomen want het zuur vreet op den duur alles kapot. Je krijgt het nooit helemaal weg.
Dat is onzin (excuse my french), maar het zuur zal gewoon blijven reageren tot het op is. Als je een wattenstaafje met HCl gebruikt zal je hooguit minuscule spoortjes hebben liggen op het contactpunt, die vervolgens nog eens verdampen ook.

Reageer