asrotatie?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

asrotatie?

draaien alle lichamen in de ruimte rond hun as?

welke wel, wel niet?

en wat bepaalt dat

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: asrotatie?

Alles in de ruimte draait en beweegt. Dit komt door het gebrek aan wrijving, de kleinste verstoringen doen de grootste dingen bewegen en of roteren. Stilstaan is geen optie er zijn genoeg dingen die aan je lopen te trekken zei het zwak en ver weg!

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: asrotatie?

Heh, grappig dat je t zo zegt hallo1979.. Had er nog niet echt over na gedacht.. Eigenlijk draait geen enkel lichaam 'perfect' rond zijn as, elke beweging wordt wel verstoord door krachten van buitenaf, hoe klein ze ook mogen zijn..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Re: asrotatie?

Nevermind: Hier staat een mooi programma'tje waar je kan zien welke planeten allemaal om hun as draaien, en hoe ze bewegen t.o.v. elkaar, bijvoorbeeld alle manen van alle planeten.

http://www.shatters.net/celestia/

hee en trouwens: gravitonen, volgens mij zijn dat deeltjes met een massa of niet dan :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: asrotatie?

Ik weet niet of de opmerking een serieus antwoord verwacht, maar ik geef hem toch:

gravitonen zijn net als fotonen massaloos. Het heeft dezelfde achterliggende gedachte. fotonen zijn producten van electromagnetische interacties en gravitonen van massa interachties

Re: asrotatie?

I know, I know, het was een grapje, de :shock: werkte niet..

Re: asrotatie?

Trouwens het is nog niet bewezen of gravitronen bestaan. Ze zijn ingevoerd om de overbrenging van de zwaartekracht te verklaren naar analogie met de virtuele fotonen die de electromagnetische wisselwerking zouden verklaren (in de quantummechanica).

naar mijn bescheiden mening zal later blijken dat we die krachtoverbrengende deeltjes (virtuele fotonen,gluonen,de naam ontsnapt me (Z+,Z- en W),en gravitronen) niet zullen nodig hebben om de krachtwerkingen te verklaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: asrotatie?

W+, W- en Z_0 bosonen zijn al experimenteeel gevonden hoor! W+ en W- maken deel uit van de electrozwakke theorie (z_0 gloof ik ook) en deze is algemeen aanvaard (ik geef toe nooit 100% zekerheid).

Gravitonen zijn inderdaad nog niet gevonden, maar ze zijn hard op weg (hangt zelfs een meetopstelling in Leiden om ze te ontdekken)

Uiteindelijk wordt ook nog gezocht naar een Higgs boson om de huidige deeltjestheorie qua interactie deeltjes compleet te maken. Dat ze bestaan is voor de eerste drie die ik noem, al gevonden in experimenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: asrotatie?

Is het niet gewoon de definitei van as. Een lijn waarom iets rond draait.

Dus een rotatie gaat altijd om ZIJN as. Kan zijn dat die niet in het lichaam zelf ligt.

Reageer