Singuliere Waarden Ontbinding

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

Singuliere Waarden Ontbinding

Bij de singuliere waardenontbinding moeten eenheidseigenvectoren berekend worden bij elke eigenwaarde. Maakt het wat uit welke zin die vector heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Singuliere Waarden Ontbinding

Welke 'zin'? Misschien moet je uitleggen wat je bedoelt, maar genormaliseerde eigenvectoren lijkt mij voldoende...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Singuliere Waarden Ontbinding

Wel een genormaliseerde eigenvector vermenigvuldigd met -1 is dacht ik nog steeds een genormaliseerde eigenvector. Hier staat niets over in mijn boek, maar ik zit hier al twee uren te knoeien met een domme oefening die niet uitkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Singuliere Waarden Ontbinding

Als de norm gelijk is aan 1, is het een eenheidsvector - meer is niet vereist denk ik.

Je kan ook altijd de opgave plaatsen (maar op mijn reply moet je niet wachten, ik ben dadelijk weg :) )
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Singuliere Waarden Ontbinding

Ik heb het een paar uren laten liggen en er terug aan begonnen (zoals de common sense dat voorschrijft). Zoals vaak ben ik tot de conclusie gekomen dat ik weer eens mijn persoonlijk record domheid van hoofdrekenfouten heb verbroken. (Dit zou wel eens een probleem kunnen geven op mijn examen aangezien het zonder rekenmachine is.) Uiteindelijk kwam de oefening dus wel uit en hoop ik dus te kunnen besluiten dat het er inderdaad niet toe doet wanneer je de vector met -1 vermenigvuldigd. Het zou anders eigenlijk ook wel bizar zijn dat hiervan niets zou vermeld staan in mijn boek.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Singuliere Waarden Ontbinding

Mooi dat het toch uitkwam, het zou me ook verwonderd hebben als het aan de "zin" lag; dat hield geen steek :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer