[WISKUNDE] : Determinanten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 609

[WISKUNDE] : Determinanten

Beste studenten, docenten

1.) Hoe kan je weten wanneer je een even of oneven permutatie en transposities hebt, kan je eens een voorbeeld geven bij een even of oneven permutatie want snap dat niet goed.

2.) Deze eigenschap van determinanten snap ik niet zo goed want men geeft geen praktisch voorbeeld in de cursus:

De eigenschap luidt : De determinant van een eenheidsmatrix van orde n is gelijk aan 1.

Kan je eens een praktisch voorbeeld geven?

Met vriendelijke groeten

Steven

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [WISKUNDE] : Determinanten

1) Waarschijnlijk bedoel je hier het verwisselen van rijen of kolommen in een deteminant?

2) Ontwikkel de determinant n-maal achtereenvolgens naar de eerste rij. Dat geeft 1.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [WISKUNDE] : Determinanten

Stefke29 schreef:2.) Deze eigenschap van determinanten snap ik niet zo goed want men geeft geen praktisch voorbeeld in de cursus:

De eigenschap luidt : De determinant van een eenheidsmatrix van orde n is gelijk aan 1.

Kan je eens een praktisch voorbeeld geven?
Maak een nxn eenheidsmatrix en bereken de determinant! Desnoods met de hand.

Je weet toch ook dat als je een willekeurige matrix maal zijn eenheidsmatrix doet dat je dan diezelfde willekeurige matrix overhoud. Dus de determinant van die willekeurige matrix maal de determinant van de eenheidsmatrix = de determinant van de willekeurige matrix => determinant eenheidsmatrix = 1.

Berichten: 609

Re: [WISKUNDE] : Determinanten

Ja das juist heb dat over het hoofd gezien

Mag je steeds ontwikkelen met de regel van Laplace?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [WISKUNDE] : Determinanten

Ja, waarom niet? Je kan een determinant altijd ontwikkelen volgens een rij of kolom.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer