warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 792

warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

Hallo,

ik ben een student wiskunde met ook wat interesse in politiek. Ik vond, zeker met de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2006 en de federale in 2007,dat het es tijd was om nu te begrijpen hoe dat precies zit. Nederlanders zijn uiteraard ook meer dan welkom, als altijd.

Als je deze vragen verhuist naar Politicologie, begrijp ik dat uiteraard, maar zou ik toch mogen vragen aan de moderators om eerst eens door mijn post te lezen. Het betreft toch de wiskunde erachter.

http://www.dekamer.be/kvvcr/pdf_sections/p...i/fiche/09N.pdf is een officieel document dat dit tracht uit te leggen.

Ben ik de enige die op pagina 2 vindt dat dat echt warrig is?

Eerst in sectie A definieren ze "Kiesdeler", die ze dan wel C noemen.

Dan in sectie B , getiteld "Kiesquotiënt per lijst(E)" definiëren ze zowel D en E in deze bedenkelijke formule :

KIESCIJFER(D) = HET AANTAL STEMBILJETTEN

LIJSTSTEM + HET AANTAL STEMBILJETTEN

NAAMSTEMMEN PER LIJST

------------------------

KIESDELER ©

Tja het is allemaal al warrig met die A, C,B,E,D door mekaar, en dan staat E in hun titel, terwijl D nog in de teller gedefinieerd moet worden....

:) En uhm.... hoe groot is de kans dat al die breuken mooi gehele getallen opleveren? In hun voorbeelden hebben ze blijkbaar geluk? ;)

Wel, ik wou dit eens voorleggen aan een paar wiskundige geesten 8) . Moest ik zoiets in een project of miniles voorleggen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

:) En uhm.... hoe groot is de kans dat al die breuken mooi gehele getallen opleveren?  In hun voorbeelden hebben ze blijkbaar geluk? :)
Van de kans heb ik geen idee, maar ze reppen geen woord over afronding indien het niet geheel uitkomt.

Het is inderdaad nogal warrig, vast niet opgesteld door een (competent) wiskundige :wink:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

TD! schreef:Van de kans heb ik geen idee, maar ze reppen geen woord over afronding indien het niet geheel uitkomt.

Het is inderdaad nogal warrig, vast niet opgesteld door een (competent) wiskundige  :wink:
Wat eigenlijk jammer is, want de Belgische wiskundige Victor D'Hondt (van de universiteit van Gent) heeft dit systeem uitgedokterd en is nadien door vele landen overgenomen.

Tja, niet gehele breuken is eigenlijk juist de REDEN waarom ik dat document wou lezen. Je verdeelt zetels op basis van verhoudingen van stemmen dus...

Misschien moet je bij elke breuk ook een floor functie errond voorstellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

Misschien moet je bij elke breuk ook een floor functie errond voorstellen?
Dat is nog de vraag natuurlijk, hoe ronden ze af... (wel vrij essentieel!)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

Wel uhm naar beneden zeker? Dat is wat mensen die weinig van wiskunde kennen verstaan onder een deling : 10/3=3. Wat een warboel!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

Als je alle 3.2 zetels afrondt naar 3, dan heb je enkele lege zetels natuurlijk, dat kan ook niet de bedoeling zijn :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

Ik heb het nog es herbekeken (ontward) :

laat
\(P_{i}\)
het aantal stemmen zijn voor partij
\(i \)
(al dan niet met voorkeursstemmen voor een bepaalde kandidaat) in een bepaalde kieskring

laat
\(S \)
het aantal geldige stemmen zijn in diezelfde kieskring :
\(S=\sum_{i} P_{i}\)
Laat
\(Z \)
het aantal zetels zijn voor die kieskring, die moeten verdeeld worden

Het aantal zetels dat moet toegewezen worden aan partij
\(i \)
is
\( [\frac{P_{i}}{ [ \frac{S}{Z}] }]\)
Hier bij staat
\( [\alpha] \)
voor een afrondingsmethode.

Merk op dat dit gelijkt op het intuïtief te verwachten
\(\frac{P_{i} Z}{S}\)
Maar welke afronding : naar boven of beneden?

Beschouw es dit eenvoudige voorbeeld :
\(Z= 17\)
\(S=101\)
\(P_{1}=40\)
\(P_{2}=61\)
Bij zowel naar boven als naar beneden afronden is
\( P_{1}+P_{2}\neq 17 =Z\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

Maar toch zal het zo niet in de praktijk zijn, de vraag is dus hoe ze het dan aanpakken.

Dat blijkt in elk geval al niet (duidelijk) uit dat document, hopelijk wordt dat toch op een eerlijke manier gedaan? :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

Ik heb wel zin om eens te mailen naar dat adres. Niet alleen heb ik geen garantie op antwoord (liefst voor de verkiezingen), de kans dat die vraag terechtkomt bij iemand die het dan wel degelijk kan uitleggen is misschien ook niet zo groot.

Maar bijkomende vraag : de regerende coalitie in België moet meer dan vijftig procent hebben. Maar vijftig procent van wat? De stemmen over het hele land (onafhankelijk van kieskring), of de zetels in het parlement. Zoals we hier zien zijn die verhoudingen niet hetzelfde.

En welke stemmen eigenlijk : we stemmen toch zowel voor Kamer van volksvertegenwoordigers als Senaat?

Het valt me op dat om de een of andere reden die informatie niet al te graag zo publiek gemaakt wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

evilbu schreef:Maar bijkomende vraag : de regerende coalitie in België moet meer dan vijftig procent hebben.  Maar vijftig procent van wat?  De stemmen over het hele land (onafhankelijk van kieskring), of de zetels in het parlement.  Zoals we hier zien zijn die verhoudingen niet hetzelfde.

En welke stemmen eigenlijk : we stemmen toch zowel voor Kamer van volksvertegenwoordigers als Senaat?
Als er gestemd moet worden moet er dáár (kan Senaat zijn, Kamer zijn, ...) een meerderheid gehaald worden.

Als ik me niet vergis, iets zoals: (helft van de zetels + 1)/2, dit naar beneden afronden: een strikte meerderheid.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

TD! schreef:
evilbu schreef:Maar bijkomende vraag : de regerende coalitie in België moet meer dan vijftig procent hebben.  Maar vijftig procent van wat?  De stemmen over het hele land (onafhankelijk van kieskring), of de zetels in het parlement.  Zoals we hier zien zijn die verhoudingen niet hetzelfde.

En welke stemmen eigenlijk : we stemmen toch zowel voor Kamer van volksvertegenwoordigers als Senaat?
Als er gestemd moet worden moet er dáár (kan Senaat zijn, Kamer zijn, ...) een meerderheid gehaald worden.

Als ik me niet vergis, iets zoals: (helft van de zetels + 1)/2, dit naar beneden afronden: een strikte meerderheid.
Ik denk niet dat je mijn vraag begrijpt eigenlijk. De ministers (en dus ook de Belgische premier) moeten uit de partijen van de regeringscoalitie hebben. En een regeringscoalitie is een verzameling partijen die samen meer dan vijftig procent hebben.

Ik vroeg me af : 50% van wat precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

evilbu schreef:Ik denk niet dat je mijn vraag begrijpt eigenlijk.  De ministers (en dus ook de Belgische premier) moeten uit de partijen van de regeringscoalitie hebben.   En een regeringscoalitie is een verzameling partijen die samen meer dan vijftig procent hebben.

Ik vroeg me af : 50% van wat precies?
Ik dacht bij stemmingen. Ook hier: 50% van de zetels (afgerond naar boven, je hebt een strikte meerderheid nodig).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

TD! schreef:
evilbu schreef:Ik denk niet dat je mijn vraag begrijpt eigenlijk.  De ministers (en dus ook de Belgische premier) moeten uit de partijen van de regeringscoalitie hebben.   En een regeringscoalitie is een verzameling partijen die samen meer dan vijftig procent hebben.

Ik vroeg me af : 50% van wat precies?
Ik dacht bij stemmingen. Ook hier: 50% van de zetels (afgerond naar boven, je hebt een strikte meerderheid nodig).
Sorry maar ik begrijp je nog altijd niet. Ik ben dus totaal niet aan het schrijven over stemrondes in het parlement of zo. Ik heb het over het benodigde percentage dat een regeringscoalitie moet hebben. (Vlaams Blok heeft soms meer dan 30 % maar wordt daar nooit in opgenomen)

Dus ik herhaal mijn vraag : 50% van wat? Zetels van hun partijen in de senaat? Stemmen in het hele land voor die partijen, voor de kamer van volksvertegenwoordigers?

Vergeet niet dat je twee aparte formulieren krijgt bij federale verkiezingen : kamer en senaat. Het is in theorie mogelijk dat het Vlaams Blok 90 % van de kamerstemmen heeft, maar de SPA 95 % van de senaatstemmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

Dus ik herhaal mijn vraag : 50% van wat?  Zetels van hun partijen in de senaat?  Stemmen in het hele land voor die partijen, voor de kamer van volksvertegenwoordigers?
Zoals ik zei: ik denk van de zetels; zowel in senaat als in kamer om een meerderheidscoalitie te vormen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: warrig document dat basis Belgische verkiezingen uitlegt

evilbu schreef:Dus ik herhaal mijn vraag : 50% van wat?  Zetels van hun partijen in de senaat?  Stemmen in het hele land voor die partijen, voor de kamer van volksvertegenwoordigers?
Zoals ik zei: ik denk van de zetels; zowel in senaat als in kamer om een meerderheidscoalitie te vormen.
Dus.... wat doen ze dan als een situatie voordoet zoals ik ze beschreef : 90% voor partij A in de senaat, 90% voor partij B in de kamer? :) Men gaat er in elk geval blijkbaar van uit dat de mensen zo wat op hetzelfde gaan stemmen voor Kamer en Senaat? :?:

Reageer